| Muzeum se stalo metodickým leaderem projektu, jehož cílem je přivést do muzeí ve venkovských malých městech a vesnicích Frýdlantska co nejširší skupinu návštěvníků a nabídnout jim možnost aktivního poznávání historie.
Městské muzeum na projektu spolupracuje s neziskovou organizací – Místní akční skupinou Mikroregionu Frýdlantsko, dalšími partnery jsou provozovatelé muzeí v dalších obcích na Frýdlantsku. „Rozprostření“ muzejních aktivit na širším území a zapojení amatérských muzejníků umožňuje vytvořit pestrou nabídku pro návštěvníky. Nabízí jim návštěvu „klasických“ muzeí (Frýdlant, Nové Město pod Smrkem), skanzenů a expozic života na venkově (Jindřichovice pod Smrkem, Pertoltice, Raspenava, Černousy-Ves), expozic zaměřených na určité téma (Železniční muzeum ve Frýdlantě, Jizerskohorské technické muzeum v Bílém Potoce, Horolezecké muzeum v Hejnicích) nebo netradičního, komunitně založeného a vedeného muzea obce (Višňová).
Městské muzeum Frýdlant je přitom jediné „oficiální“ muzeum zapsané v Centrální evidenci sbírek, má profesionální kapacitu na odbornou péči o sbírky a badatelskou činnost. Pro ostatní zřizovatele a majitele, kteří své zpřístupněné sbírky vedou s nadšením dobrovolníků, proto funguje jako metodická základna a zdroj zkušeností a odborných informací. Provozovatelům muzeí projekt v roce 2013 nabídl sérii seminářů s tematikou interpretace kulturního dědictví, inovativních metod při tvorbě expozic, marketingu muzea nebo dobrovolnictví v muzeu a tři exkurze do venkovských muzeí v dalších oblastech ČR. Vznikly odborná studie Interpretace kulturního dědictví pro venkovská muzea a scénář expozice pro Muzeum v podstávkovém domě v Raspenavě.
Projekt je zaměřen zejména na rodiny s dětmi (ale i hravé dospělé bez dětí) a školní mládež. Pro tyto skupiny nabízí:
a) Interaktivní hru Frýdlantsko s tajným poslem vévody z Valdštejna
Návštěva deseti muzeí je spojena s hledáním klíčů, zašifrovaných v příběhu, který se na Frýdlantsku odehrává v červnu 1621. Titulní hrdina je fiktivní, pohybuje se ale v reálném dobovém prostředí, příběh kombinuje historické události a reálie s fikcí. Hra motivuje k návštěvám dalších muzeí, k hledání souvislostí a odpovědí na otázky. „Materiální“ motivací je odměna za vyplněnou šifru, skutečnou odměnou pro účastníky je ale hlubší poznání, vztah k místu. Deset muzeí zapojených do hry nabízí návštěvníkům i „medaile“ – limitovanou sérii sběratelských špendlíků.
b) 6 programů pro projektové dny v muzeu pro žáky základních škol a středoškolské studenty
Pro různé věkové skupiny (žáky prvního a druhého stupně základních škol, studenty středních škol) jsou připraveny pracovní listy, pro učitele metodické listy k návštěvě muzeí. Projektový den je v jednotlivých muzeích zaměřen na určité téma nebo na celou sbírku. Pracovní listy jsou určeny ke kopírování pro účastníky, metodické listy přinášejí jednak rozšiřující informace k expozici a odpovědi na otázky z pracovních listů, jednak náměty k diskusi před a po návštěvě muzea.
Oba materiály jsou zaměřeny na interpretaci místního dědictví, nabízejí různé pohledy na dějiny a využívají expozic muzeí jako nástroje k vytváření osobního vztahu k historii území. To je na Frýdlantsku velmi důležité, protože jde o oblast, kde po válce došlo k výměně obyvatel a hledání vztahu ke zdejším dějinám není snadné.
Na podporu programů byla v roce 2013 publikována řada materiálů: tiskem vyšel průvodce Frýdlantsko s tajným poslem vévody z Valdštejna, leták s přehledem muzeí, omalovány pro děti a nástěnný kalendář na rok 2014. V elektronické formě jsou k dispozici a školám byly rozeslány metodické a pracovní listy k projektovým dnům v 6 muzeích. Vznikla i samostatná stránka www.muzea-frydlantsko.cz, na níž jsou programy a nabídky aktualizovány.
Muzea zapojená v síti jsou pro lepší orientaci návštěvníků označena tabulemi ve shodné grafice (logo projektu, mapa a seznam muzeí). Společné označení mělo premiéru při Dni otevřených podstávkových domů (Raspenava, květen 2013) a Dni evropského kulturního dědictví (akce Bylinky napříč dějinami, Frýdlant – září 2013).
Projekt není časově omezen.
|