Muzejní výstava roku

Gotické madony na lvu
Výstava je věnována u nás dosud téměř neznámému fenoménu vrcholně gotického umění, kterým je zobrazení Panny Marie s Ježíškem sedící či stojící na lvu. Na výstavě konané v Arcidiecézním muzeu Olomouc budou představeny exponáty z Národní galerie v Praze, Paříže (Musée du Louvre), Krakova (Muzeum Narodowe), Vratislavi (Muzeum Narodowe), Poznaně (Muzeum Archidiecezjalne), Norimberka (Germanisches Nationalmuseum), Leogangu (Bergbau- und Gotikmuseum) a Walsu (Museum Bachschmiede).
1/2014
Muzeum umění Olomouc
Denisova 47, 771 11 Olomouc
+420 585 514 111
+420 585 514 240
info@olmuart.cz
http://www.olmuart.cz
75079950
Ministerstvo kultury ČR

Povinné přílohy

Výstava je věnována u nás dosud téměř neznámému fenoménu vrcholně gotického umění, kterým je zobrazení Panny Marie s Ježíškem sedící či stojící na lvu. Tento motiv lze vysvětlit několika způsoby. V případě, že lev doprovází trůnící Madonu, jde o odkaz na symboliku Šalomounova trůnu vycházející ze starozákonního textu o trůnu zdobeném dvanácti lvy (1 Kr 10, 18-20) a představení Krista jako vládce a soudce Posledního soudu. U lva, na němž Panna Maria stojí, se jedná především o symbol pokořeného ďábla a znázornění Spasitelova vítězství nad hříchem podle textu žalmu 91, 13 nebo Knihy Zjevení 5,5. Zobrazení Madon na lvu se ve výtvarném umění objevuje od 13. století, později byl motiv lva pod nohama Panny Marie nahrazen ve smyslu stejného výkladu půlměsícem (Assumpta) a v této podobě přetrvalo zobrazení Kristova, resp. Mariina vítězství nad hříchem až do současnosti. Madony na lvu se dochovaly na mnoha místech Evropy: na území dnešní Francie, Polska, Německa, Rakouska i Slovinska. Ne všechny se kvůli stavu jejich zachování podařilo pro výstavu získat, ale přesto budou v Olomouci představeny Madony na lvu reprezentující slezsko-pruský i salzburský okruh sochařské tvorby, včetně relativně nedávno objevené Madony na lvu českého původu. Na výstavě konané v Arcidiecézním muzeu Olomouc budou představeny exponáty z Národní galerie v Praze, Paříže (Musée du Louvre), Krakova (Muzeum Narodowe), Vratislavi (Muzeum Narodowe), Poznaně (Muzeum Archidiecezjalne), Norimberka (Germanisches Nationalmuseum), Leogangu (Bergbau- und Gotikmuseum) a Walsu (Museum Bachschmiede). Výstavu doplní také exponáty zapůjčené z církevních a soukromých sbírek. Druhá část výstavy se uskuteční v rakouském Leogangu, v Muzeu hornictví a gotiky / Bergbau- und Gotikmuseum Leogang. Bude charakteristická částečně odlišným výběrem exponátů a větším zaměřením na sochařství salzburského okruhu. Unikátní výstava je v historii první svého druhu a měla by otevřít cestu dalšímu bádání v oblasti evropského sochařství vrcholné gotiky. Prostor pro diskusi na téma tohoto pozoruhodného fenoménu poskytlo mezinárodní symposium, které se uskutečnilo 19. března 2014 v prostorách Arcidiecézního muzea v Olomouci.
Jana Hrbáčová, Ivo Hlobil
Ivo Hlobil
13.2.2014
11.5.2014
únor–květen
út–ne
10–18
Jana Hrbáčová
hrbacova@olmuart.cz

Nepovinné přílohy

Marek Novák
Petr Šmalec
Gotické madony na lvu (česko-německý katalog,) Gotické madony na lvu (skládačka), pozvánka, pozvánka a program mezinárodního symposia.
Mezinárodní symposium (19. 3. 2014); animační program Lev dvojí tváře (2. stupeň ZŠ a SŠ); animační program Klíč k příběhu (1. stupeň ZŠ); komentované prohlídky; dílny pro děti.

Fotogalerie

Videodokumentace

nahoru