Muzejní výstava roku

Josef Führich (1800–1876). Z Chrastavy do Vídně
První monografická výstava malíře pocházejícího ze severočeské Chrastavy. Autor, který se stal nejpopulárnějším rakouským malířem 19. století, nebyl v rodných Čechách doposud kladně přijímán. Jeho význam je třeba spatřovat především ve způsobu, jímž se profiloval jako představitel středoevropské výtvarné scény přesahující hranice jednotlivých geografických oblastí (severní Čechy, Dolní Sasko, Praha, Řím, Vídeň). Jeho raný vývoj před odchodem do Říma a následně do Vídně tvoří doposud prakticky neprobádanou část vývoje umění v českých zemích v 19. století a právě na toto období se výstava soustředí. Autorka výstavy zde zhodnotila několikaleté badatelské úsilí. Výstava přispívá k docenění jednoho z největších představitelů monumentálně-náboženské malby 19. století. Partnerem výstavy je Národní galerie v Praze.
11/2014
Oblastní galerie Liberec, p. o.
Masarykova 723/14, 460 01 Liberec 1
+420 485 106 325
oblgal@ogl.cz
http://www.ogl.cz
00083267
Liberecký kraj

Povinné přílohy

Josef Führich proslul jako jeden z předních protagonistů proměn české výtvarné scény 1. poloviny 19. století, jako přední představitel římského nazarénského kroužku a později jako profesor vídeňské akademie. Výstava ho představuje především z hlediska jeho českého zázemí. Jeho česko-německé kořeny a pozdější odchod do rakouské metropole jej nadlouho vyřadily z českých dějin umění, přestože právě toto jeho rozpětí z něj činí významnou postavu ilustrující způsoby malířského školení a vývoje v 19. století ve střední Evropě. Specifickými momenty jeho osobního vývoje jsou jeho hluboké zakotvení v rodném kraji, aktivní podíl na pražském uměleckém životě ve 20. letech 19. století a osobitá syntéza těchto předpokladů s nazarenismem, jakožto dobově aktuálním malířským směrem, k němuž se ve svém zralém období přiklonil a u něhož již setrval. Význam uskutečnění výstavy spočívá v bližším poznání života a díla významného česko-německého malíře, jehož význam nebyl dosud zejména v českém prostředí dostatečně doceněn; ve zkoumání vazeb mezi česko-německými pohraničními oblastmi na počátku 19. století; v přispění ke zhodnocení komplexnosti středoevropských kulturních styků 19. století; v podpoře zájmu o osobnost středoevropského významu; v podnícení k diskusi o otázkách středoevropského umění 19. století (recepce rané německé romantiky, formování nazarenismu, aktuální otázky umělecké kritiky a tvorby v 19. století). Na tuto část naváže také chystaná konference. Vzhledem k tomu, že se Führich aktivně angažoval v dobovém uměleckém dění (nazarenismus, formování náboženské malby 2. poloviny 19. století) v Čechách a posléze v Rakousku, je poznání jeho osobnosti klíčové i z hlediska zahraničních kolegů, zabývajících se tímto obdobím a především nazarenismem, který je v poslední době na evropské úrovni středem intenzivního badatelského zájmu. Výstava dále pomáhá začlenit regionálně vnímaná díla do nadnárodní geohistorie dějin umění 19. století a zhodnotit dosud podceňovaná umělecká díla, což eventuelně přispěje k jejich budoucí ochraně. Je také impulsem k dalšímu zkoumání vývoje náboženské malby v Čechách v 19. století. Výstava je členěna do 9 kapitol s hutným slovním komentářem. Jako doplněk pro lepší pochopení dobové atmosféry jsou zařazeny citáty z autorovy korespondence, dobového tisku nebo jeho životopisu. Všechny texty jsou přeloženy do angličtiny. Součástí výstavy je tzv. „dětská“ trasa. Kromě obsahového významu výstavy je nutné upozornit na grafický vizuál celé výstavy i publikace, která k výstavě vyšla. Zcela moderní pojetí posunulo jak výstavu, tak vnímání tvorby Josefa Führicha do zcela nové úrovně. Tvorba označována jako konzervativní se tak najednou přiblížila divákovi 21. století a jeho vnímání. Protiklad neotřelého a výrazného grafického řešení a malby počátku 19. století vytváří lehké napětí, které pomáhá najít cestu k tvorbě Josefa Führicha i mladé generaci. Výsledkem je, že výstava umění 19. století nemusí vypadat jako z 19. století. Lze také zmínit, že tento výstavní projekt se umístil na skvělém třetím místě mezi všemi podpořenými výstavami v rámci grantového řízení Ministerstva kultury ČR pro rok 2014.
Mgr. Pavla Machalíková, Ph.D. (Ústav dějin umění AVČR, v.v.i.)
Mgr. Pavla Machalíková, Ph.D. (instalace), Karel Blümel (instalační pracovník), Štěpán Malovec (grafika výstavy), Kateřina Hilská (překlad do angličtiny), firma Bosák (realizace popisek), Jan Mastník (architektonická konzultace)
18.6.2014
14.9.2014
červen–září
út–ne
10–17, čt 10–19
Mgr. Petr Tomášek, Ph.D.
petr.tomasek@moravska-galerie.cz

Nepovinné přílohy

Jan Mastník
Štěpán Malovec
DL leták, plakát, pracovní list, pozvánka
K výstavě byly připraveny 4 komentované prohlídky. Dvě s autorkou výstavy Mgr. Pavlou Machalíkovou, Ph.D., a dvě s kurátorkou galerie a produkční výstavy Mgr. Markétou Kroupovou. Jejich průměrná návštěvnost byla 15 osob. Lektorské oddělení Národní galerie v Praze připravilo pro libereckou premiéru výstavy pracovní list a tzv. „dětskou trasu“ pro individuální dětské návštěvníky ve věku 6-10 let. V rámci výstavy se 10.–11.9. uskuteční odborná konference na téma náboženská malba v 19. století s názvem „Domácí kořeny – evropské souvislosti“.
Dosud vyšlo: Ateliér (10. 7. 2014, č. 14–15; Liberecký deník, 20. 6. 2014; Liberecký deník 10. 7.2014; MF Dnes 20. 6. 2014.

Fotogalerie

Videodokumentace

nahoru