| Výstava seznámila návštěvníky se způsoby záznamu textu od dob starověku až po současnost. Ačkoliv jejím těžištěm byla prezentace psacích pomůcek a přístrojů ke psaní vyráběných od 19. do 21. století, šla ještě hlouběji do minulosti, k samým počátkům evropské písemné kultury. K vidění zde byly např. hliněné a voskové tabulky, novověké psací soupravy, kalamáře a celá řada zajímavostí, se kterými se návštěvník běžně nesetká. Opomenut nebyl ani vývoj slepeckého písma a pomůcek, které nevidomým umožňují překonávat svůj handicap již více než sto let. Exkluzivní součástí výstavy s názvem „Pero jako šperk“ byla zapůjčená kolekce z unikátní sbírky psacích potřeb soukromého sběratele, doplněná dalšími skvosty z historické i současné produkce renomovaných světových výrobců.
Ve výstavě byl rovněž vyhrazen speciální prostor pro účely výukových programů, návštěvníci si také mohli vyzkoušet psaní na sto let starém mechanickém psacím stroji, stejně jako na moderním stroji elektrickém.
Celou výstavu reprezentovaly nejen trojrozměrné exponáty, umístěné v celkem 37 výstavních vitrínách, ale i 29 obrazově-textových panelů s doplňujícími informacemi a další grafické prvky (velkoplošné fotografie, graficky ztvárněná časová osa ad.).
Do soutěže Gloria musaealis byla výstava přihlášena s ohledem na obsahovou i časovou šíři zpracovaného tématu, které v rámci muzejních projektů nepatří k často reflektovaným aspektům historického vývoje společnosti. Řada exponátů dosud vystavována nebyla, kolekce luxusních per v oddílu „Pero jako šperk“ je pak v tomto ohledu zcela unikátním souborem. Výstava měla kromě estetické hodnoty také vysoký potenciál informační a edukační, čehož bylo využito především v rámci doprovodných programů pro školy, které probíhaly pod vedením specializovaného muzejního pracovníka.
|