| Stanislav Vajce, narozen v roce 1935 v Klatovech, se více než pět desítek let věnuje malířské tvorbě.
Studia na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru monumentální tvorby Aloise Fišárka ukončil na počátku šedesátých let, tedy v době nových pohledů na události ve společnosti i jejich nové interpretace.
Odpovědí na novou zkušenost byla individuální výtvarná forma, se kterou souvisely i nově uplatňované postupy, materiály a prostředky.
V jeho tvorbě nalezneme nejen obrazy, koláže a asambláže, ale také sochy, keramiku a grafický design.
Výstava ho představuje jako malíře, který v průběhu svého naplno prožitého a pracovitého života vytvořil obrazy, ve kterých se náměty, obsahy a témata cyklicky navracejí, avšak vlastní výtvarný projev je přehodnocuje a transformuje do šíře, která se přes lyrický expresionismus rozvine až k vypjaté malbě. Symboly a metafory tu mají své zákonitosti a tvoří specifické záznamy. Vajceho obrazy jsou meditacemi o smyslu života, jsou důkazy o prožité existenci a o pocitech vrstvených v čase a prostoru.
Výstava usiluje o co nejvíce ucelený přehled Vajceho tvorby.
Jeho obrazy mají zcela rozpoznatelný rukopis a velmi individuální charakter.
Velmi často se v průběhu let navrací ke svým typickým námětům, jejichž obsahy jsou nuancovány nejen variantní barevnou škálou, ale také pozměňovanou malířskou texturou či včleňováním předmětných přesahů. Nelze jednoznačně říci, že maluje krajiny, spíše bychom je mohli nazvat světy nebo prostory, které v sobě nesou jistý neklid. Vytváří cykly, jejichž formální zaměření vyplývá např. ze studií vertikál, jiné se námětově opakovaně navracejí k obměnám hlav.
Jakmile uchopí nějaký námět, nevzdává se ho, ale naopak, noří se do něho stále hlouběji. Příkladem může být i neobvyklý a rozsáhlý cyklus kreseb inspirovaný povídkou Proměna od Franze Kafky.
Paralelně, a to již od osmdesátých let, se zabývá také kolážemi a asamblážemi. Na nich je velmi patrná jeho výtvarná představivost, se kterou nejen že mění jejich původní materiálovou předmětnost, ale posouvá je v nově uspořádaném kontextu a abstrahovaném konceptu až do fantaskních poloh.
|