Muzejní počin roku

JAKUB JAN RYBA DĚTSKÝMA OČIMA
Podbrdské muzeum v Rožmitále pod Třemšínem připravilo ve spolupráci s žáky výtvarného oboru ZUŠ Jakuba Jana Ryby a Aeroškolou vzdělávací animovaný dokument o místním učiteli a hudebním skladateli J. J. Rybovi (roku 2015 uplynulo 250 let od jeho narození a 200 let od jeho smrti). Film se stal pevnou součástí nového vzdělávacího programu, který muzeum v rámci oslav připravilo pro školní skupiny. Práce na dokumentu představuje příklad širšího využití filmové tvorby pro vzdělávací účely v muzeu, a to nejen pro dětské návštěvníky muzea, ale i pro tvůrce filmu - žáky ZUŠ JJR. Díky Metodickému portálu RVP je film volně přístupný i pro účely vyučujících hudební a výtvarné výchovy. Dokument byl prezentován na odborných konferencích a seminářích a získal několik ocenění.
29/2015
Podbrdské muzeum
Palackého 10, Rožmitál pod Třemšínem 262 42
+420 311 249 261
hk@podbrdskemuzeum.cz
http://www.podbrdskemuzeum.cz/
Město Rožmitál pod Třemšínem

Povinné přílohy

1/ Význam počinu pro žáky, kteří na dokumentu pracovali 2/ Film jako součást vzdělávacího programu – význam pro žáky navštěvující vzdělávací program 3/ Prezentace filmu odborné veřejnosti 4/ Širší využitelnost projektu pro výukové účely – Metodický portál RVP 5/ Výstavy 6/ Ocenění Rozbor počinu: 1/ vznik filmu – význam počinu pro žáky, kteří na dokumentu pracovali Animovaný film Jakub Jan Ryba dětskýma očima vznikal na základě cílené, několikaměsíční spolupráce Podbrdského muzea, žáků výtvarného oboru ZUŠ JJR, Společnosti přátel J. J. Ryby a Aeroškoly. Naším cílem bylo vytvořit dokument, který bude součástí vzdělávacího programu (jako prvotní motivace pro dětské návštěvníky muzea - před vstupem do expozice). Projekt byl vystavěn na pilířích strukturalistické pedagogiky a objektového učení. Trval od září 2014 do května 2015, kdy vyvrcholil vernisáží výtvarných prací a premiérou animovaného filmu. Animovaná tvorba a její specifické formy poznávání byly v rámci projektu využity jako primární nástroj edukace v muzeu. Žáci v rámci sběru materiálů a díky výtvarnému zpracování podkladů k filmu navštívili řadu míst a kulturních institucí, spjatých se životem a dílem místního pedagoga a hudebního skladatele Jakuba Jana Ryby (sbírkové předměty, archiv, chrámy, kde Ryba poslouchal hudbu a hrál). Navštívili i místa související s tvorbou profesionálních animovaných filmů, například studio Via Lucis. V duchu objektového učení se pak učili konfrontovat reálie. Velký důraz byl kladen na kresbu v plenéru, děti kreslily místa, kde Ryba působil a pro kolorit doby na malém městě například i živá zvířata. Na základě získaných vědomostí a praktických zkušeností připravili nejstarší žáci podle filmového scénáře storyboard. Snaha o zprostředkování vědomostí pomocí filmové řeči nutila žáky formulovat myšlenky do vizuální filmové podoby tak, aby byly srozumitelné pro diváka a měly nosnou informativní složku. Podklady pro animaci žáci zpracovávali formou několika výtvarných technik. Základem byla kresba, při přípravě loutek byla uplatněna koláž a asambláž. Na některých místech filmu je pro pozadí použita fotografie. Dramatické scény či duševní vypětí JJR jsou ilustrovány linorytem. Film byl animován během týdenního animačního soustředění, které proběhlo v prostorách Podbrdského muzea. Čtrnáct žáků ve věku od 10 do 14 let pracovalo 6 hodin denně ve třech pracovních skupinách na závěrečné přípravě podkladů a vlastní animaci, opět ve spolupráci s Aeroškolou. Postprodukci zajišťovala Aeroškola, která však důsledně respektovala dětskou vizi filmu a při skládání sekvencí postupovala podle dětmi vytvořeného storyboardu. Žáci díky práci na filmu poznali, že mohou dohledat množství materiálů, vypovídajících o konkrétní době. Jejich snaha o zprostředkování vědomostí pomocí filmové řeči umožnila jejich nabyté vědomosti reálně aplikovat a pomohla je upevnit. Zpracování filmu o JJR dokládá, že audiovizuální tvorba skutečně pevnou součástí naší kultury a pro žáky bylo zcela přirozené uvědomovat si filmovou řeč a pokoušet se ji užívat. https://www.youtube.com/watch?v=JkA_hSuxXH4&feature=youtu.be 2/ Film jako součást vzdělávacího programu – význam pro žáky navštěvující vzdělávací program Film byl od počátku koncipován jako součást nového vzdělávacího programu pro školy, který byl dokončen v listopadu 2015. Vzdělávací program ke stálé expozici Život a dílo Jakuba Jana Ryby přibližuje žákům život konkrétní osoby na malém městě v období klasicismu. Žáci získají díky konkrétnímu životnímu příběhu slavného člověka představu o životě na přelomu 18. a 19. století. Porovnání Rybova životního příběhu a zkušeností s naším životem v současnosti, porovnávání dobových dokumentů (mapy, veduty) se současným stavem konkrétního území. V rámci osobnostní a sociální výchovy rozvíjí program schopnost poznávání a zdůrazňuje vliv mezilidských vztahů a komunikace na kvalitu života. Film Jakub Jan Ryba dětskýma očima má v programu nezastupitelné místo. Filmová řeč a vizuální vjem umožňuje dětem i dospělým lépe pochopit dobový kontext a vcítit se do životního osudu člověka, od jehož smrti uplynula již dvě století. Školní skupiny mohou navštěvovat vzdělávací program v rámci svých konkrétních ŠVP a začlenit jej pružně do výuky. Při jeho koncepci jsme respektovali tyto vzdělávací obory: Člověk a společnost - dějepis, občanská výchova, Jazyk a jazyková komunikace - čeština (úryvky z Rybových textů), Člověk a příroda – geografie (místa, kde JJR působil, porovnání dobové a současné mapy) http://www.podbrdskemuzeum.cz/pro-skoly/programy-ke-stalym-expozicim-1 3/ Prezentace filmu odborné veřejnosti - dokument „Jakub Jan Ryba dětskýma očima“ byl prezentován na několika odborných seminářích a konferencích: • Březen 2015 – Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně - Konference Muzeum a škola aneb Muzeum ve filmu – film v muzeu http://www.muzeum-zlin.cz/cs/stranky/konference-muzeum-a-skola/ • Duben 2015 – Západočeské muzeum v Plzni - mezinárodní kolokvium s názvem Evropské přesahy muzejní edukace, Plzeň 2015 http://www.zcm.cz/sites/default/files/sbornik_pro_web_0.pdf • Listopad 2015 – Plzeň - mezinárodní festival Animánie 2015, kolokvium k filmové a audiovizuální výchově http://animanie.cz/festival2015/kolokvia/ http://animanie.cz/festival2015/wp-content/uploads/sites/6/2015/11/6_Animace_v_muzeu_ZUSJJR_Pestova-Hausenblasova.pdf • Listopad 2015 – Pedagogické muzeum Praha - Setkání expertů vzdělávací oblasti Umění a kultura 4/ Širší využitelnost projektu pro výukové účely - díky prezentaci na konferencích je dokument k dispozici na Metodickém portálu RVP Filmová/Audiovizuální výchova v praxi a mohou jej tak vyučující promítat i dětem během výuky ve školách, což dle informací využívají zejména při hudební výchově: http://digifolio.rvp.cz/view/artefact.php?artefact=67594&view=3761&block=55052 5/ Výstavy: Červen – říjen 2015 Národní Pedagogické muzeum Praha – podklady dokumentující práci na filmu byly vystaveny v rámci výstavy Jakub Jan Ryba a česká škola konce 18. století Květen 2015 Podbrdské muzeum Rožmitál pod Třemšínem – projekt byl představen v rámci oborové výstavy ZUŠ JJR 6/ Film získal tato ocenění: Oskárek – 1. místo v celostátní soutěži animovaných filmů studentů ZUŠ Náchodská Prima sezóna 2015 - soutěž studentských filmů Cena Má vlast Památkové komory České republiky

Mgr. Hana Křepelková
+420 311 249 261
hk@podbrdskemuzeum.cz

Nepovinné přílohy

Mgr. Petra Peštová Mgr. Kateřina Hausenblasová Mgr. Ivana Hoyerová


Videodokumentace

nahoru