| Výstava Karel Hynek Mácha 1810-2010 – Dvě století české kultury s Máchou se pokouší představit jak život a dílo básníka, tak „život“ jeho mýtu a kultu (od 50. let 19. století až do r. 1989). Obě části výstavy čerpají především ze sbírky PNP (Máchův osobní fond, fond Karla Janského , fotoarchiv, knihovna, umělecké sbírky), doplněny jsou výpůjčkami originálů či kopií výtvarných děl z SGVU v Litoměřicích, ZČG v Plzni, NG v Praze, dokumentů z Archivu hl.m. Prahy a Knihovny NM a filmovými ukázkami z NFA v Praze. Zvukový materiál poskytl Český rozhlas. První část zachycuje základní fakta básníkova života a ve výběru nejdůležitější etapy vývoje jeho díla; citace jednak dotvářejí charakteristiku Máchovy originální, složité osobnosti ovlivněné romantickým postojem i tvorbou evropských básníků, jednak dokumentují i jisté nepochopení jeho tvorby tehdejší kulturní veřejností. Teprve další básnické generace se k Máchovi přihlásily (ovšem různou interpretací jeho díla). Druhá část výstavy je věnována Máchovu kultu a mýtu po jeho smrti. V často dosud nepříliš známých dokumentech dokládá především bombastické oslavy jeho 100. výročí narození (1910) a 150. výročí smrti (1936) a manifestační převoz jeho ostatků (1938) ze zabraných Litoměřic do Prahy a druhý pohřeb na vyšehradský hřbitov (1939), který se stal národní manifestací proti německé okupaci. Manifestací odporu proti komunistické moci pak byla i studentská setkání u Máchovy sochy na Petříně v 60. letech 20. století či cesta režimem persekvovaných intelektuálů na Bezděz v r. 1985. „Děj“ výstavy doplňují i bohaté knižní ukázky vydání a překladů Máje i (ve výběru) literárněvědná literatura od konce 19. století po dnešek. Katalog výstavy pak ještě rozšiřuje obě části prezentovaných materiálů výstavy o další odborný rozbor, který nebylo možné výstavními prostředky interpretovat.
Zdůvodnění přihlášky: Výstava je cenná jako celek pro svou odborně fundovanou přehlednost a vyváženost obou tematických okruhů, z nichž zejména představení tématu posmrtného kultu a mýtu přináší širší kulturní veřejnosti řadu nových informací. Uměřenosti obsahu výstavy odpovídá i její grafické řešení.
|