| Katalog výstavy obsahuje dvě odborné studie scénáristů výstavy, které tematicky korespondují s uspořádáním výstavy a jsou bohatě doplněné obrazovým dokumentačním materiálem jak ze sbírky PNP, Knihovny Národního muzea, Národního filmového archivu, tak z galerijních sbírek Západočeské galerie v Plzni, Severočeské galerie v Litoměřicích a Národní galerie v Praze. Kromě studií s německým a anglickým resumé obsahuje katalog i bibliografii překladů Máchových děl, máchovskou filmografii, soupis máchovských zhudebnění ve fondech archivu Českého rozhlasu a soupis vystavených exponátů.
Dalibor Tureček, autor první studie nazvané „Karel Hynek Mácha: kontexty a průsečíky“, se soustředil především na charakteristiku a rozbor Máchova díla, které zasadil do širšího kontextu nejen české, ale i evropské literatury období preromantismu a romantismu. Máchovu poetiku porovnával i s poetikou výtvarného romantismu, který bohatě dokumentoval v obrazových částech katalogu.
Veronika Faktorová sledovala ve studii „Mácha jako součást i problém české (národní) kultury“ vznik a vývoj Máchova mýtu a kultu po básníkově smrti (od 50. let 19. století až po rok 1989). Cenné jsou oddíly věnované jak máchovským oslavám v roce 1910 (sté výročí narození básníka) a bombastickým oslavám celonárodního charakteru v roce 1936 (sté výročí úmrtí), tak části zmiňující „básníkův návrat“ ze zabraných Litoměřic v r. 1938 a slavnostní druhý pohřeb K.H. Máchy na Vyšehrad v r. 1939. Přivlastnění si Máchy a jeho díla jako symbolu národa či představitele českého revolučního romantismu i pozdější přehodnocení těchto omezujících charakteristik dokumentovala na příkladech české literárněvědné i umělecké produkce 20. století. Zmínila i protestní charakter studentských majálesů proti komunistické moci z počátku 60. let, které končily na 1. máje shromážděním studentů u Máchovy sochy na Petříně a zavdaly podnět k rozsáhlému zatýkání či vyloučení studentů ze studia.
Zdůvodnění přihlášky: Katalog studiemi i soupisy zachycuje a značně rozšiřuje obě části příležitostné výstavy a je tak nejen jejím trvalým dokladem, ale i dalším interpretačním pohledem na Máchovo dílo a zdrojem cenných – často zatím neznámých informací. Jeho grafická úprava dodržuje styl grafického řešení výstavy a vytváří tak ještě spolu s plakátem a pozvánkou vyvážený celek.
|