Muzejní publikace roku

Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost
Problematika školních budov patří mezi dosud zcela opomíjená témata, resp. pozornost bývá věnována nanejvýš architektonicky cenným stavbám. Národní pedagogické muzeum uchopilo – v souladu se svým zaměřením – výzkum otázky historického vývoje podoby školních budov z hlediska dějin školství. Výsledkem několikaletého výzkumu je – vedle stejnojmenné muzejní výstavy – předkládaná monografie, která je vůbec prvním počinem svého druhu u nás. Text podává podrobný přehled dobových norem vztahujících se ke školním budovám, zároveň předpisy konfrontuje s dobovou praxí, jak je zachycena ve vzpomínkách pamětníků. Přestože se jedná o práci odbornou, je psána čtivým a svěžím způsobem a oslovuje i zájemce z řad širší veřejnosti. Významnou roli hraje i obrazová stránka publikace, kterou tvoří množství historických i současných fotografií, reprodukce dobových pohlednic i stavebních plánů budov – výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu.
70/2016
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
Valdštejnská 20, Praha 1, 118 00
+420 257 533 455, +420 608 265 009
simek@npmk.cz
http://www.npmk.cz
61387169
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Povinné přílohy

Publikace zpracovává historii budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost. Dosud souhrnně nezpracované téma školních budov je uchopeno z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Všechny části jsou uvedeny kapitolou o organizaci školství v té které době, následuje podrobný rozbor předpisů stanovujících pedagogické a hygienické požadavky na školní budovy. Předpisy jsou následně konfrontovány s realitou, v níž se školní vyučování odehrávalo, a to na příkladech několika vybraných lokalit. Každá část rovněž obsahuje statistickou část, která poskytuje představu o počtu školních budov v daném období. Součástí publikace je bohatý obrazový doprovod sestávající z historických i současných fotografií, pohlednic, kreseb a půdorysných plánů – výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu. Množství obrázků pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, řada dalších byla získána ze státních archivů i soukromých sbírek. Problematika školních budov stála prozatím zcela stranou bádání, byť se jedná o téma pozoruhodné z různých hledisek a v zahraničí je mu věnována značná pozornost. Předkládaná publikace je tedy dílem v českém prostředí průkopnickým, které završuje několikaletý výzkum dané problematiky a zároveň nastoluje téma školních budov k dalšímu výzkumu v rámci oboru dějin školství a pedagogiky.
Jan Šimek
různí autoři (převážně historické fotografie z různých muzejních sbírek a archivních fondů)
Pavel Průša
346 Kč v knihkupectví (při zakoupení přímo v muzeu spolu s návštěvou výstavy platí zvýhodněná cena 220 Kč)
500 ks
Národní pedagogické muzeum – muzejní obchod; Knihkupectví Academia (pobočky Praha, Brno, Ostrava); Knihkupectví ČVUT

Nepovinné přílohy

978-80-86935-35-5
Sdělovací prostředky věnovaly pozornost publikaci spolu s výstavou, samostatné recenze vyjdou v několika odborných časopisech v průběhu roku 2017 (nikoliv ovšem do uzávěrky přihlášek).

Fotogalerie

nahoru