| Publikace zpracovává historii budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost. Dosud souhrnně nezpracované téma školních budov je uchopeno z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Všechny části jsou uvedeny kapitolou o organizaci školství v té které době, následuje podrobný rozbor předpisů stanovujících pedagogické a hygienické požadavky na školní budovy. Předpisy jsou následně konfrontovány s realitou, v níž se školní vyučování odehrávalo, a to na příkladech několika vybraných lokalit. Každá část rovněž obsahuje statistickou část, která poskytuje představu o počtu školních budov v daném období. Součástí publikace je bohatý obrazový doprovod sestávající z historických i současných fotografií, pohlednic, kreseb a půdorysných plánů – výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu. Množství obrázků pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, řada dalších byla získána ze státních archivů i soukromých sbírek. Problematika školních budov stála prozatím zcela stranou bádání, byť se jedná o téma pozoruhodné z různých hledisek a v zahraničí je mu věnována značná pozornost. Předkládaná publikace je tedy dílem v českém prostředí průkopnickým, které završuje několikaletý výzkum dané problematiky a zároveň nastoluje téma školních budov k dalšímu výzkumu v rámci oboru dějin školství a pedagogiky. |