| Výstava vypráví na ploše 250 m2 příběh české kinematografie v éře tzv. němého či nezvukového filmu. Exponáty, jejichž počet dosahuje téměř 160, bohatě doplňují digitální projekce dobových hraných i dokumentárních filmů a velké množství grafického materiálu, prezentovaného prostřednictvím multimediálních infokiosků.
Výstava je rozdělena do čtyř chronologicky řazených a barevně odlišených celků. První z nich je věnován prehistorii kinematografie i jejímu samotnému zrození. Prezentovány jsou originální přístroje fungující na principu doznívání zrakového vjemu, unikátní chronofotografie od Étienne-Jules Mareye, zakladatele tohoto fotografického postupu vedoucího k vynálezu kinematografu, exponáty úzce související s objevy bratrů Lumiѐrů a Thomase Alvy Edisona či kopie filmového pásu pro projekční praxinoskop Emila Reynauda, jehož originál, uložený ve sbírkách NTM, byl v roce 2015 zapsán do registru Paměť světa UNESCO.
Druhá část výstavy přibližuje první okamžiky kinematografie v českých zemích. Návštěvník se ocitá na Výstavě architektury a inženýrství v roce 1898, na které Jan Kříženecký postavil svůj Český kinematograf a prezentoval své první filmy. Vystaveny jsou cenné dokumenty ze života Jana Kříženeckého i první české herecké hvězdy, Josefa Švába Malostranského.
Třetí část seznamuje návštěvníky s obdobím, kdy se po českých zemích nejprve rozjeli první kočovní kinematografisté, aby se záhy usadili a založili nejstarší stálé biografy na našem území. Návštěvníci mohou shlédnout vzácné kamery z počátku 20. století, které patřily našim prvním kameramanům, i nejstarší projektory, které se používali k promítání jejich filmů.
Čtvrtá část výstavy popisuje prostřednictvím dalších významných exponátů, tj. kamer, projektorů, kopírek, laboratorní techniky, osvětlovací techniky apod., závěrečnou epizodu tzv. němého filmu a postupný nástup filmu zvukového.
V rámci výstavy se podařilo díky spolupráci dvou předních paměťových institucí v oblasti dějin kinematografie, tj. NTM a NFA, nashromáždit velké množství textového, obrazového i hmotného dědictví, které je veřejnosti prezentováno v podobě uceleného a srozumitelného příběhu domácí kinematografie v závěru 19. století a první třetiny století 20.
|