Muzejní výstava roku

Meziprůzkumy: Sbírka AJG 1300–2016
Stálá expozice Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300–2016 prezentuje středověké umění v konfrontaci a ve vzájemném souznění s českým uměním 20. století. Klíčem k propojování děl napříč staletími byly jednak formální jednak hlubší významové vztahy. Výběr děl a jejich řazení je podřízeno subjektivnímu pohledu obou autorů, jejichž záměrem bylo vytvořit stálou expozici otevřenou interpretacím a prožitkům. Nejde o dějiny umění nebo historii, ale o diváka, jeho komunikaci s uměleckými díly a jeho vlastní vizuální zkušenost.
75/2016
Alšova jihočeská galerie
č. p. 144, 373 41 Hluboká nad Vltavou
+420 387 967 120
office@ajg.cz
http://www.ajg.cz
00073512
Jihočeský kraj

Povinné přílohy

Stálá expozice Alšovy jihočeské galerie měla po celá desetiletí punc exkluzivity a konzervativnosti. Byla vystavěna na umělecko-historickém základě, tudíž ji bylo možné označit spíše za expozici vědeckou, mající za úkol předávat základní umělecko-historické poznání. Přestože instituce ve svých zdech ukrývala poklady v podobě děl těch nejuznávanějších a nejlepších českých umělců 20. století, vystavovala pouze své sbírky středověku a holandských a vlámských mistrů. Nová stálá expozice s názvem Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300 – 2016 může na první pohled divákům připadat jako pravý opak toho, čím byla „Alšovka“ před tím. Skutečnost je však taková, že historie instituce hrála při její tvorbě podstatnou roli a na její význam byl brán velký zřetel. Autoři expozice, Hynek Látal a Martin Vaněk, přicházejí s koncepcí, v jejímž středu není význam uměleckého díla pro dějiny umění, nýbrž samotná komunikace uměleckého díla s divákem. Cílem, jemuž je vše podřízeno, bylo vytvořit co nejlepší podmínky pro vnímání uměleckých děl napříč staletími tak, aby svou estetickou a emocionální hodnotou mohla komunikovat s návštěvníkem, jehož nebudou rušit a stresovat uměleckohistorické výklady. Absence delších textů je záměrná, nikde se neobjevují pojmenování jednotlivých oddílů či sekcí expozice. Záměrně se zde nemanipuluje s návštěvníkem, nevnucuje se mu názor, důraz je kladen na individuální prožívání a porozumění. Pro kurátorské gesto spočívající ve vystavení děl různých epoch, jež není v evropském kontextu žádnou novinkou či revolucí, je potřeba oprostit se od zažitých myšlenkových stereotypů, zbourat předsudky a utvořit realitu jiným způsobem. Dalším potřebným předpokladem je smazání rozdílu mezi minulostí a současností. Přítomnost žije v minulosti a minulost v přítomnosti. Expozice AJG nyní přímo tvrdí, že umění je jen jedno, netřeba přistupovat rozdílně k dílům, která jsou pět set nebo padesát let stará. Jediné, v čem je rozdíl, je důvod jejich vzniku, jinak jsou schopna promlouvat stejnou řečí. Pověsit vedle sochy vzniklé v polovině 14. století obraz Mikuláše Medka z roku 1962 znamená vybudovat daleko přirozenější vztah založený na reálně se vyskytujících kontextech a souvztažnostech, než vystavit sochu Madony vedle druhé, byť o dvacet let mladší, jen proto, abychom ukázali, jak se změnila forma mísovitého záhybu roucha. V úvodu expozice stojí úryvek z textu Věry Linhartové k výstavě Současné umění – obrazy a plastika – ze sbírky AJG, která se uskutečnila roku 1962 v Kamenici nad Lipou: „Co nám dává naději, že lze porozumět i tomu ve výtvarném umění, co se nám zdá cizí a nepřístupné, − je právě to, že na cestě tohoto poznání není nic hotového ani řečeného, že zde odnikud nemůžeme čekat radu nebo nápověď, a že nám tedy nezbývá, než vystačit s vlastní představou a povědomím o světě, abychom dovedli obraz přimět k řeči.“ Tento citát se stal mottem expozice, jelikož jej lze považovat za přímý návod, jak jí procházet a interpretovat. Zároveň se návštěvník hned na počátku setká se jménem Věry Linhartové, významné české spisovatelky, historičky umění a kurátorky, jež pracovala v první polovině šedesátých let v Alšově jihočeské galerii jako kurátorka sbírky moderního a současného umění. Jejím nástupem se datuje tradovaná zlatá éra instituce, během níž (až do roku 1969) bylo zakoupeno mnoho významných děl umělců české moderny, surrealismu a především děl geometrické, nebo strukturální abstrakce. Věra Linhartová přinesla do regionální galerie, která byla do té doby zajata v okovech regionalismu a socialistického realismu, prvek existenciální filozofie a s ní spojené estetiky. Dobu, která byla přesvědčena, že jediné správné umění je to zobrazivé a srozumitelné davům, nahradila krátká, avšak významná éra Věry Linhartové, která se ve svých nenápadných kurátorských textech začala ptát po smyslu umění, začala zpochybňovat doposud tradované stereotypy, aby mohla vystavit zcela svébytný a osobitý myšlenkový svět, jenž byl zhmotněn v jejích výstavách a katalozích, z nichž jen některé mohly být dokončeny a realizovány. Právě k osobnosti Věry Linhartové a její roli v utváření společenských poměrů šedesátých let pomocí jejího působení v AJG, se autoři expozice Meziprůzkumy, jejíž název je mimochodem citací z její literární tvorby, odkazují. Ve stálé expozici Alšovy jihočeské galerie jde nyní, zjednodušeně řečeno, o vidění a ne vědění. Je předložen otevřený model, matrice, báze, která je nyní otevřena dalším vrstvám interpretací, prožitků a dalším možnostem kurátorské práce. Jde o model živý, v němž je vždy z podstaty prostor pro dotváření. Je zde mnoho nevysloveného a mnoho nedořečeného. Meziprůzkumy. Sbírka AJG 1300 – 2016 je stálou expozicí, která jako první v České republice pracuje s díly různých epoch a prezentuje je v nebývalé symbióze. V žádném případě se nejedná o klasickou stálou expozici, která je jednou hotová a postupem času pouze stárne, popřípadě jsou vyměněny vybledlé popisky nebo aktualizována data podle nejnovějších vědeckých poznatků. Jedná se o expozici, která komunikuje s divákem, provokuje ho, vyvolává emoce a nabádá k přemýšlení. Její koncept, jenž počítá s ročním intervalem výměny exponátů a intervence současných umělců, je otevřený. V tomto aspektu se tedy nejedná o výstavu, nýbrž výstavní počin mající potenciál změny širšího chápání umění.
Mgr. Hynek Látal, Ph.D. Mgr. Martin Vaněk
Alšova jihočeská galerie
Tomáš Svoboda – architekt
16.4.2016
březen–říjen / listopad–únor
Po–Ne / Po–Ne
9–18 / 9–16
Mgr. Aleš Seifert
seifert@ajg.cz

Nepovinné přílohy

Tomáš Svoboda

Fotogalerie

Videodokumentace

nahoru