| Výstavou Kmeny 90 poukazuje Moravská galerie na fenomén subkultur 90. let.
Kurátoři výstavy vystavili v galerijním prostředí kultovní předměty, které jednotlivé subkultury charakterizují. Vedle sebe tak může návštěvník vidět symboly doby, jako jsou první počítače, arkádové automaty, metalistické bundy, desítky fanzinů či podomácku vyrobené brusle. Divák, který 90. léta prožil, uvidí prostředí, jehož sám mohl být součástí, oblečení, které nosil, předměty, které používal, záznamy akcí, kterých se účastnil. Pro ostatní může výstava sloužit jako dokument o době, kdy se formovaly základy dnešní společnosti.
Estetika i etika subkulturních hnutí jsou více jak sto let silným zdrojem inspirace pro vizuální umění a design. Výstava ukazuje, co ze subkulturního dění devadesátek ovlivnilo několik generací současných tvůrců. Mnozí z nich navíc různými tehdejšími „kmeny“ nejen prošli, ale také se výrazně podíleli na jejich aktivitách a estetice. Bez znalosti subkulturního pozadí se stává současné umění a design téměř nepochopitelný.
Moravská galerie výstavním projektem rovněž výrazně vstupuje do veřejného prostoru a to prostřednictvím instalace Růžového tanku a uspořádáním street party na Husově ulici. Vernisáž na brněnské okružní třídě připomenula nejširší veřejnosti, že Husova není pouze ulicí plnou tramvají, ale že zde sídlí – vedle jiných kulturních institucí – také Uměleckoprůmyslové muzeum, které tvoří součást identity města Brna.“ |