| Dne 28. června 2018 vyrazil na svou neopakovatelnou jízdu po České a Slovenské republice speciální „Prezidentský vlak“, který Národní technické muzeum připravilo ve spolupráci s Národním dopravcem Českými drahami a se Železnicemi Slovenské republiky k 100. výročí vzniku Československé republiky. Jedná se o velice náročnou akci, která již ve svém počátku zaznamenala velký zájem veřejnosti. Prezentace vlaku proběhne na 16 místech České a Slovenské republiky, především na nádražích, ale i na výstavišti, v muzeu či depozitáři. Předpokládaná celková trasa, kterou „Prezidentský vlak“ ujede, bude činit cca 4150 km. Do konce července si vlak na trase Praha–Brno–Bratislava–Košice–Olomouc–Pardubice prohlédlo na 35 852 návštěvníků.
Souprava je vedena parní lokomotivou řady 464.2 „Rosnička“, kterou na Slovensku vystřídala lokomotiva řady 486.0 „Zelený Anton“. Skládá se ze salónního vozu T. G. Masaryka Aza 1-0080 z roku 1930, salónního vozu Františka Ferdinanda d‘Este z roku 1909 Aza 1-0086, používaného i československými prezidenty, a ze salónního vozu Salon 001, vyrobeného pro československé prezidenty v roce 1968. Připojen je také vůz Ca 4-5086 z roku 1931 s celokovovou skříní, dokládající snahy o zrychlování železniční dopravy na meziválečných ČSD. V tomto voze je umístěna výstava prezentující cestování československých prezidentů po železnici. Na postrku je řazena lokomotiva řady T 478.1010 (751.010-0), vyrobená libeňským závodem ČKD Praha roku 1967.
Jízdou Prezidentského vlaku připomínáme 100. výročí založení Československa jako moderního společného státu Čechů a Slováků. Salonní vozy zařazené ve vlaku, který je prezentován v českých i slovenských městech, sloužily československým prezidentům v několika etapách a jsou s nimi spojeny významné události. Např. v květnu 1945 se vracel vozem Aza 1-0080 do Prahy prezident Beneš s chotí, vozem Salon 001 zase cestoval v říjnu 1968 z Bratislavy do Prahy na oslavy 50. výročí založení republiky a ustavení federace prezident Ludvík Svoboda.
„Prezidentský vlak“ bude prezentován veřejnosti v České republice i na Slovensku od konce června do poloviny září 2018. Souprava vyrazila z Prahy do Brna, pokračovala z Bratislavy do Košic, dále zavítala do Zlína, Olomouce a Pardubic, prezentována bude také v Plzni, Karlových Varech a Chomutově. Svoje putování po síti bývalých ČSD zakončí v areálu historického depa a dílen na Masarykově nádraží v Praze v prostorách plánovaného Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea. Odtud vyjede koncem září na poslední cestu do Českých Budějovic, kde se představí v rámci Národního dne železnice.
|