Muzejní počin roku

T-praxe
T-praxe ve Vlastivědném muzeu Jesenicka jsou speciálně designovaným vzdělávacím programem pro rozvoj nadání u žáků základních a středních škol. Přihlášení žáci jsou přizváni k přípravě výstavy jako partneři, kteří se plnohodnotně zapojují do týmu kurátora, výtvarníka a odborných pracovníků. V tomto týmu pracují od počátku na koncepci výstavy, realizují badatelskou aktivitu pro vybraná témata, prozkoumávají archivní fondy a navrhují sbírkové předměty, spolupracují na grafice a propagaci, realizují doprovodné programy (např. workshopy) a následně samotnou výstavu na slavnostní vernisáži zahajují. Muzejní program T-praxí naplňuje moderní trendy v oblasti podpory nadání: a) zapojení studentů do praxe, b) jejich plnohodnotnou roli v realizačním týmu, c) zapojení do výzkumných aktivit d) motivaci spočívající v představení výstavy odborné i širší veřejnosti a následné vlastní publikaci.
18/2018
Vlastivědné muzeum Jesenicka, příspěvková organizace
Zámecké náměstí 120/1 790 01 Jeseník
+420 602 590 251
muzeum@jesenik.net
http://www.muzeum.jesenik.net
64095410
Olomoucký kraj

Povinné přílohy

T-praxe ve Vlastivědném muzeu Jesenicka jsou speciálně designovaným vzdělávacím programem, na kterém se podílí prakticky celý aparát muzea, od ředitele a zástupce, přes kurátora a výtvarníka až po odborné pracovníky. Program je určen pro studenty základních a středních škol a je zaměřen na vybrané studenty se zájmem o muzejnictví – do týmu připravujícího výstavu se zapojuje pouze jeden zájemce, který je od návrhů koncepce až po realizaci a vernisáž plnohodnotným členem týmu, se kterým se tudíž zachází velmi individuálně. V průběhu vzdělávacího programu se seznamuje s tím, jak se přistupuje k návrhům výstav a jejich koncepcí, kdy opomenuto není ani hledisko historické (eventuální výročí), tematické (oblíbená či zajímavá témata), ale také hledisko ekonomické (možnosti dotací, grantů ad.) a hledisko managementu (konkurence jiných návrhů). Do T-praxí ve Vlastivědném muzeu Jesenicka byli v roce 2018 přijati dva studenti, první z nich pro přípravu výstavy POST BELLUM 1866, druhý z nich pro výroční výstavu VÁLKA, KTERÁ ZRODILA ČESKOSLOVENSKO. Studenti Vojtěch Kuna a Marek Palys začali své T-praxe třídenní prezenční návštěvou Vlastivědného muzea Jesenicka, v průběhu které se seznámili se všemi expozicemi i krátkodobými výstavami v muzeu, prošli většinu depozitářů a získali první rámcovou představu o fungování muzea. V následné fázi online se společně s lektory zamýšleli nad tím, co všechno ovlivňuje přípravu výstavy a společně s kurátorem sbírky začali navrhovat koncepce svých výstav, resp. koncepci autorské a úpravu a rozestavení zapůjčené. Při další třídenní návštěvě pracovali přímo s prostorami, do kterých byly výstavy zamýšlené, s návrhy sbírkových předmětů, archivními materiály ve Státním okresním archivu Jeseník, dále s propagačními materiály a rovněž s nimi byl probírán rozpočet výstavy. Legislativní a ekonomické záležitosti včetně žádostí o možné granty byly pak obsahem další online fáze. Při své třetí návštěvě se oba zájemci věnovali společně s pracovníky muzea návrhům doprovodných akcí pro výstavy, přednáškám, workshopům a přípravě odhalení památníku prvnímu padlému prusko-rakouské války. Intenzivně online i prezenčně spolupracovali s externími subjekty, které se na přípravě výstavy podílejí (např. u výstavy Válka, která zrodila Československo – se spolkem Signum Belli; u výstavy Post Bellum 1866 – se spolkem Javornické dělostřelecké gardy ad.). V dalších online fázích i prezenčních návštěvách docházelo k ladění detailů a k přípravě vernisáže, kterou studenti T-praxe uvedou/uvedli. Unikátním je tento program z hlediska: A) podpora nadání – studenti se zapojují do reálné praxe, nejde o „hru na výstavu a výzkumnou činnost“, studenti prochází paradigmatickými přechody, jsou vedeni k chápání toho, co všechno ovlivňuje v průběhu příprav konečnou podobu výstavy, v rámci rozvoje osobnosti a nadání jde o špičkový produkt založený na moderním bádání ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání; B) muzejnictví – jde o rozšíření konceptu muzeí 21. století, a to zejména v rámci jejich činnosti vzdělávací, v průběhu programu dochází k pochopení podstaty sbírkových předmětů a obecně hodnoty sbírek pro současnou a budoucí generace z hlediska zapojených studentů; C) oborových disciplín – v rámci bádání při přípravě autorských výstav je muzejnímu týmu v čele s kurátorem zprostředkován zcela nový pohled na problematiku, kterou se zabývá, neboť studenti mohou svým ještě ne zcela profesionálním pohledem poukázat na nové úhly pohledu, doposud nezvažované (např. výstava Válka, která zrodila Československo – netradiční pohled na události skrze vojáky rakousko-uherské armády).

Mgr. Pavel Rušar
+420 602 590 251
muzeum@jesenik.net

Nepovinné přílohy

Mgr. Pavel Rušar, vedoucí řešitelského týmu, ředitel muzea; členové: Mgr. Milan Rychlý, archeolog;, Mgr. Jan Petrásek, historik; Mgr. Božena Kaňáková, historik; BcA. Ivana Kužílková, výtvarník; Mgr. Markéta Kobierská, zástupkyně ředitele; Ing. Radim Kapavík, externí spolupracovník.


Fotogalerie

Videodokumentace

nahoru