| V době boomu nových médií se SGVU rozhodla ohlédnout se za zcela zapomenutým tradičním tkalcovským řemeslem, kdysi v Čechách (v severních a východních) znamenající výjimečný fenomén…
Antonín Kybal (1901—1971) byl nejvýraznější osobností českého designu bytového textilu 20. století, kterou pozvedl ze sféry upadajícího řemesla ve zcela svébytný umělecký výrazový prostředek, odpovídající jazyku modernismu. Hlavním Kybalovým přínosem byla schopnost prosadit vysoké estetické, řemeslné a materiálové nároky. Jeho snahy, zohledňující funkcionalistickou estetiku dosáhly vrcholu ve spolupráci s Družstevní prací, nejvýznamnější kulturní institucí meziválečného Československa. Neméně významnou úlohu Kybal sehrál v poválečném období při reorganizaci průmyslu, kdy požadavek na uplatnění výtvarníka ve výrobě poskytoval novou výzvu. Současně se projevuje Kybalův zájem o individuálně řešené realizací v podobě náročně zpracovaných originálů. Tyto paralelně se rozvíjející přístupy dospěly k syntéze reprezentované především úspěšnou účastí na Expo ´58 v Bruselu. Svým pedagogickým působením (VŠUP 1945–1970) zásadně určil směřování české textilní tvorby 2. poloviny 20. století.
Poněkud zapomenuté dílo A. Kybala bylo v domácím prostředí představeno naposledy v roce 1972.
Výstava je doprovázena 200 str. publikací (autor textů L. Vlčková, graf. úprava J. Brodský) poskytující komplexní pohled na osobnost A. Kybala v evropském kontextu. Vedle klíčových děl je představen ponejprv rozsáhlý soubor návrhů, dokládající cit pro barevnou skladbu, kompoziční schopnosti a ornamentální výraz. Expozici doplňují dokumentační i reklamní fotografie a tiskoviny, nábytek, šátky, šaty. SGVU touto výstavou pokračuje v představování nejen žijících členů Umělecké besedy, poukazující na historický význam spolku.
V roce 2013 SGVU chystá druhou část projektu – Kybalovu školu.
|