Muzejní počin roku

Svatováclavské bádání
Svatováclavské bádání je vzdělávacím projektem Vlastivědného muzea Jesenicka s mezinárodní účastí. Vzdělávací program sestává ze čtyř částí, první fáze online, kdy se vybraní badatelé ze zemí V4 seznamují a rozhodují o tématu, druhé fáze prezenční, kdy se setkají v Jeseníkách a společně s lektory bádají v rámci vymezené činnosti (pilotní modul 2018 – hydrobiologie), třetí části online, kdy finalizují zjištění a sepisují odborný článek, a ze čtvrté části prezenční, kdy na každoroční svatováclavské konferenci prezentují vedle dalších odborníků z ústavů, univerzit, CHKO a dalších svá zjištění, představují odborný článek vydaný ve sborníku VMJ a získávají tak nejkvalitnější zpětnou vazbu. Cíle programu jsou zaměřeny na mezinárodní spolupráci mladých badatelů, zacílení jejich zájmu na oblast Jeseníků, průzkum oblasti, ve které muzeum vyvíjí výzkum, rozvoj nadání studentů v rámci muzejní činnosti vzdělávací, a na možnost rozšíření sbírek prostřednictvím průzkumu území.
23/2018
Vlastivědné muzeum Jesenicka, příspěvková organizace
Zámecké náměstí 120/1 Jeseník, 790 01
+420 602 590 251
muzeum@jesenik.net
http://www.muzeum.jesenik.net
64095410
Olomoucký kraj

Povinné přílohy

Myšlenka uspořádat mezinárodní vzdělávací aktivitu v Jeseníkách vznikla na konferenci zaměřené na rozvoj talentu mladých žáků ze zemí V4, která se konala v březnu 2018 v maďarském parlamentu v Budapešti. Vlastivědné muzeum Jesenicka navázalo kontakty s institucemi jednotlivých států (Polska Akademia Dzieci, slovenská LEAF Academy, maďarská větev organizace Youth Platform, za Českou republiku se pak zapojil projekt TALNET) a právě tyto instituce nominovaly své studenty do výzkumného a vzdělávacího projektu nazvaného vzápětí jako Svatováclavské bádání. Adjektivum „svatováclavský“ se v názvu programu objevilo z důvodu, že připravovaný výzkum, resp. jeho výsledky, měl být prezentován samotnými žáky při příležitosti tzv. svatováclavského setkání v září, které tradičně pořádají Vlastivědné muzeum Jesenicka, Státní okresní archiv Jeseník a Společnost Vincenze Priessnitze v lázních ve městě Jeseník. Zásadním modulem tohoto setkání je odborné sympozium s voleným tématem pro každý rok – v roce 2018 s tématem Jeseníky a ochrana přírody. První komunikace studentů s lektory začala probíhat online formou v dubnu, celý tým se musel shodnout na předmětu zájmu tak, aby korespondoval s obecným tématem zářiového sympozia. V rámci několika dní vznikla shoda na průzkumu potoka Černá Opava z hlediska hydrobiologie. Lektorka zprostředkovala ke studiu vhodné materiály a studenti se poslední týden v červnu setkali v Jeseníkách. Týdenní badatelský program jakožto druhý modul vzdělávacího programu obsahoval přednášky lektorů VMJ i CHKO Jeseníky, exkurze na různá místa, cvičení metod šetření ve vodních tocích a rybnících, ale zejména výjezdy přímo na zkoumanou lokalitu a bádání v ní. Závěr týdne pak patřil zpracovávání výsledků a přípravu vědeckých posterů pro účely prezentace na konferenci. Ve zpracovávání výsledků společně s lektorkou pokračovali studenti i ve třetí fázi, a to ze svých domovů – online. Hlavním cílem této fáze byla příprava odborného článku do sborníku, který je vydáván každý rok právě při příležitosti svatováclavského setkání. Studenti odborný článek připravili na úrovni a včas tak, aby mohl být ve sborníku prací vytištěn (příloha přihlášky). Závěrečnou fází byla prezentace vybádaného na odborném ekologickém sympoziu v rámci XVIII. svatováclavského setkání v Jeseníku, studenti vystoupili na konferenci vedle odborníků z univerzit, výzkumných ústavů, CHKO Jeseníky, Lesy ČR, VMJ a dalších. Jejich dotace byla půlhodinová, příspěvek si vyslechlo téměř 150 návštěvníků sympozia. Originálním je projekt Svatováclavského bádání z několika důvodů. Jednak zapojuje mezinárodní tým mladých badatelů (3 Češi, 3 Maďaři, 3 Slováci a Polák) do společné práce s lektory na jednom geograficky situovaném tématu do ojedinělé horské krajiny, čímž mimo odborných znalostí a možností rozvoje osobností v rámci kontaktů cíleně míří na užívání anglického jazyka jakožto komunikačního v oblasti zájmu (ekologie). Program také záměrným způsobem využívá střídání přímé vědecké práce v terénu s prací komunikační, online, která se stává stále důležitější v rámci mezinárodní vědecké spolupráce. Je možné zdůraznit, že projekt lze považovat za velmi moderní z hlediska podpory nadání, neboť využívá přímého zapojení studentů do výzkumu (nejedná se o hru na výzkum, ale výzkum samotný), což odráží i motivace účastníků vystoupit na opravdové vědecké konferenci (u všech účastníků pochopitelně – poprvé v životě). Z hlediska muzejnictví jde o specifické naplňování konceptu muzea jako vzdělávací instituce, která vyvíjí badatelskou aktivitu na území svého regionu, ze kterého čerpá i sbírkové předměty. Cíl obohatit sbírkový fond VMJ byl vyřčen i u Svatováclavského bádání, nicméně nebyl naplněn z důvodu, že získat takový přírůstek ve formě zjištěného druhu Černé Opavy, který by doposud svého zástupce ve sbírkách neměl, se nepodařilo. Z hlediska výsledků bádání by však takovýto výsledek byl pouze třešničkou na dortu. Na celé akci spolupracovalo Vlastivědné muzeum Jesenicka s Národním institutem pro další vzdělávání. V rámci příprav designu vzdělávacího programu byl pracovníky muzea využit a přepracován koncept expedice, kterou NIDV již realizoval. Mezinárodní rozměr a napojení na vědecko-výzkumnou, vzdělávací a teoreticky i sbírkotvornou činnost muzea je však novum stejně tak, jako zapojení studentů do odborného sympozia svatováclavské konference.

Mgr. Pavel Rušar
+420 602 590 251
muzeum@jesenik.net

Nepovinné přílohy

Mgr. Pavel Rušar, vedoucí řešitelského týmu, ředitel muzea; Mgr. Kateřina Remišová, garant odborné báze, externí lektor VMJ; Mgr. Markéta Kobierská, doprovod, organizace, zástupkyně ředitele.


Fotogalerie

Videodokumentace

nahoru