| Kniha mapuje historii pražské módní tvorby od konce 19. století do r. 1948. Přináší zcela nové informace o vybraných módních závodech a jejich majitelích, získané dlouholetým studiem ústních i vydaných pramenů, dobového tisku a výzkumem v archivech (NA, AHMP, SOA). Sleduje rozvoj krejčovského řemesla, jeho transformaci v užité umění, vlivy světové módy i proměnu samotných krejčích z řemeslníků na umělce a obchodníky. Pražské módní salony 1900–1948 jsou důležitým příspěvkem k dějinám české společnosti – ukazují, jak mnoho se lze dovědět o „velkých dějinách“ z životního stylu společnosti i z osudů jednotlivců.
Bohatá obrazová dokumentace ukazuje kvalitu řemeslné práce, tvůrčí přístup a originalitu, vývoj ideálu tělesné krásy i společenské role žen, ale přináší i fotografie exponentů firem, rodinné snímky, dokumenty i reklamu.
Úvodní text Viktora Šlajchrta sleduje politické, kulturní a společenské pozadí rozvoje i úpadku módní tvorby v 1. polovině 20. století. Kapitola Zory Damové o Pražském společenstvu krejčích představuje strukturu a prováděcí předpisy krejčovské živnosti i odborné, vzdělávací a společenské aktivity této vrcholné profesní instituce. Je původním zpracováním tohoto fondu uloženého v Archivu hl. m. Prahy.
V nejrozsáhlejší části knihy přináší Eva Uchalová informace o vývoji a tvorbě více než dvou desítek pražských módních závodů, mezi nimiž jsou luxusní podniky jako Rosenbaum, Podolská, Bárta, ale i střední a malé firmy. Sleduje jejich počátky, rozvoj v meziválečných letech v úzkém kontaktu s módním děním ve Francii, Anglii i ve střední Evropě, úpadek či likvidaci v období Protektorátu i snahy o obnovu v poválečných letech, přerušené znárodněním v roce 1948.
Publikaci doplňuje seznam dalších krejčovských firem evidovaných v UPM, soupis pramenů a literatury a rejstřík.
|