| V roce 2009 se Galerie Středočeského kraje rozhodla uskutečnit koncepční nákup souboru uměleckých děl, jehož smyslem bylo položit základ nové dílčí profilace sbírky. Výběr zvolil a návrh nákupní komisi tehdy
předložil David Kulhánek s následujícím zdůvodněním: „Jednou z nových profilací sbírky je zaměření na
inovativní momenty v českém umění v 80. a 90. letech 20. století (zejména objekty, první instalace,
důraz na propojování objektu, textu a obrazu, na sociální dimenzi uměleckého sdělení a otázku proměny autorství). Umělecká díla z tohoto období mají rostoucí potenciál, představují prověřené hodnoty, ztělesňují identitu a kontinuitu současného českého umění jako jeho již historický aspekt.“
Vystavené objekty a instalace byly na přelomu 80. a 90. let 20. století prezentovány na důležitých výstavách v Praze a i v cizině: instalace „Dvojčata“ (1991) Mileny Dopitové, „Veřejná intimita“ (2009/1990-91) Pavla Humhala, série čtrnácti fotografií „Na bílém papíře“ (1988-89) od Lukáše Jasanského a Martina Poláka, výběr fotografií – objektů z cyklu „Řeholní pacient“ (1991) Václava Stratila, instalace a objekty „Na modlitbách“ (2008/1992), „Smetákový kříž“ (2008/1990) a „Nožíky-rybičky“ (2008/1991) od Filipa Turka. Pro všechny autory je v tomto období charakteristický společný zájem o předmětnost a významy předmětu, na druhé straně současně o projekci vlastní identity v řešení sociálních situací a interakcí se světem.
Výstava nových akvizic Sbírka 4, konečně zrealizovaných v roce 2011, vytváří pandán expozice stálé sbírky nazvané „Sbírka 123. Stopy historie v akvizicích“ sledující akviziční činnost od založení galerie ve třech předchozích etapách. Výrazná výstavní grafika s velkoformátovými fotografiemi z depozitáře od M. Poláka připomíná, že se jedná o sbírkové předměty.
|