| Výstava se zaměřuje na způsoby, jakými české umění první třetiny 20. století dokázalo ztvárnit a evokovat dynamiku moderní doby. Základní impuls představoval futurismus, prosazující témata pohybu a rychlosti, ale podněty lze hledat i mimo okruh futuristů.
Vedle výtvarného umění, zastoupeného především díly F. Kupky, O. Gutfreunda, B. Kubišty, A. Procházky či Z. Pešánka, jsou představena i různá technická řešení v podobě optických přístrojů, chronofotografií či filmů; celkem je k vidění kolem 120 exponátů. Díla byla zapůjčena z více než dvaceti českých veřejných i soukromých sbírek.
Celá expozice je rozčleněna na sedm oddílů: 1. Kouzelné bubny a chronofotografie, 2. Pohyb jako námět, 3. Rytmus a čas, 4. Dynamické síly a simultánnost, 5. Barevné stupnice, 6. Civilizační dynamismus, 7. Kinetismus a obrazy v pohybu. Jednotlivé kapitoly jsou uvozeny samostatnými texty, které jsou spolu s popiskami v česko-anglické verzi.
Součástí projektu je obsáhlý katalog v grafické úpravě Roberta V. Nováka, vydaný ve spolupráci s nakladatelstvím Arbor vitae. Obsahuje odborné studie, dokumentaci a četné reprodukce. Jeho editorkou je A. Pomajzlová.
Výstava dokazuje, že myšlenka zachytit pohyb, kterou do značné míry futurismus inicioval, se v českém umění odvíjí několika směry. Jeden z přístupů zachovává tradiční umělecké formy a míří k symbolickému abstraktnímu výrazu, další se přiklání ke konceptuálnímu využití či znakovému jazyku a konečně třetí zapojuje do výtvarného díla reálný pohyb. Všechny tři metody, každá jiným způsobem, se dotýkají futurismu, ale jeho podněty už zpracovávají samostatně a po svém.
Jelikož téma futurismu dosud nebylo v českém umění blíže zkoumáno, věříme, že osloví velkou část odborné i široké veřejnosti. Po skončení bude výstava reprízována v MG v Brně.
|