Muzejní výstava roku

Stálá expozice Lidické sbírky
Nová expozice řeší původní nevyhovující podmínky pro vystavení cenných exponátů, které se v Lidické sbírce nacházejí. Jedná se jak o standardizované klima, tak například o částečně oddělené prostory s odpovídajícím světelným režimem pro vystavení děl na papíře, která tak mohou být v pravidelných intervalech obměňována (velkou část Lidické sbírky totiž tvoří kresby, grafiky a fotografie, které dříve ve stálé expozici nemohly nalézt uplatnění). Výhodou je rovněž snížení počtu vystavených exponátů, čímž se rozšířil prostor pro vnímání jednotlivých děl. Některá význačná umělecká díla, nejcennější sbírkové předměty, dostala v architektonickém řešení samostatný prostor pro svoji prezentaci (např. Gerhard Richter, Joseph Beuys, Hans-Peter Alvermann). Mezi autory, kteří jsou nově ve stálé expozici zastoupeni, je možné zmínit H. P. Alvermanna, Georga Herolda, Martina Honerta, Inge Mahna, Raimunda Kummera apod. Pro účely zprostředkování okolností vzniku a historie sbírky byl natočen dokumentární film. Přestavbou rovněž vznikl nový, stavebně oddělený prostor, kde je možné prezentovat nové akvizice.
41/2012
Památník Lidice
Tokajická 152, 27 354 Lidice
+420 312 253 063
+420 312 253 063
lidice@lidice-memorial.cz
http://www.lidice-memorial.cz
70886342
Ministerstvo kultury ČR

Povinné přílohy

Lidická sbírka výtvarného umění je významnou součástí sbírek Památníku Lidice. Mezi sbírkami výtvarného umění v České republice zaujímá zcela zvláštní postavení, což je dáno okolnostmi jejího vzniku a zajímavými osudy její existence odrážejícími historickou a společenskou situaci, které jsou v expozici přiblíženy doprovodnými texty. Od doby svého vzniku v roce 1967 byla díla Lidické sbírky svěřena do správy cizích subjektů a trvalo bezmála třicet let, než se jí dostalo důstojného umístění. Státem byla pro tento účel vykoupena budova kulturního domu v Lidicích, nicméně prostory nedosahovaly muzejních standardů. Nová expozice, otevřená v březnu 2012, řeší nevyhovující podmínky pro vystavení cenných exponátů. Jedná se jak o standardizované klima, tak například o oddělené prostory s odpovídajícím světelným režimem pro díla na papíře. Koncipována je v hlavní chronologické linii, přičemž je zde kladen důraz na hlavní milníky při vzniku a rozrůstání sbírky. Mimo významných autorů domácí poválečné umělecké scény 60. let (sestry Válovy, E. Kmentová, F. Foltýn ad.) , je dominantou sbírky její německá část, soustředěná berlínským galeristou René Blockem. K nejznámějším zástupcům patří dílo G. Richtera, další neméně významná díla vyrovnávající se s lidickou tragédií a dobou fašistické nadvlády pocházejí od J. Beuyse, W. Vostela či S. Polkeho. Od roku 2002 až do současnosti bývá do sbírky přijímáno přibližně 5 až 10 výtvarných děl ročně. Těmto je určen nově vzniklý prostor, kde se akvizice v pravidelných intervalech obměňují, a který je také vhodný pro nové techniky (např. videoart). Pro zpřístupnění divákům byl vytvořen průvodce pro děti a mládež ve čtyřech věkových kategoriích, provázaný s webovými stránkami. Dále je k dispozici audioprůvodce v jazykových mutacích a také nově natočený dokumentární film o vzniku a osudech sbírky.
Hana Prixová-Dvorská, Luba Hédlová
Stavitelství Kladno
Milena Burgrová, Irena Brothánková, Tereza Bartošková
31.3.2012
31.12.2015
leden–prosinec
po–ne
březen–říjen 10–17, listopad–únor 10–16
Monika Sybolová
sybolova@ngprague.cz

Nepovinné přílohy

Irena Brothánková
Milena Burgrová
Tištěný průvodce pro děti ve 4 věkových kategoriích, se samostatnými aktivitami ve výstavě; Propojeno s www stránkami http://www.lidickasbirka.cz/; Audio průvodce po nejvýznačnějších dílech ve 3 jazykových mutacích; Dokumentární film o historii a kontextu vzniku sbírky
Pravidelné komentované prohlídky: Výklad kurátorky k historii Lidické sbírky, k okolnostem jejího založení, jednotlivým vybraným uměleckým dílům, ke společenskému vnímání výtvarné sbírky v prostředí pamětního místa. Vybraná témata a díla: Neoficiální umění ve „Východním bloku“ – sestry Válovy, M. Bogusz; Německá avantgarda – G. Richter, S. Polke, J. Beuys; Umělecká vyjádření konce 20. století – K. Sander, D. Schnebel.

Fotogalerie

nahoru