| Kniha zachycuje život a tvorbu dvou legend českého loutkového divadla Františka Vítka (1929) a Věry Říčařové (1936), jejichž tvůrčí život se spojil roku 1967 i ve společný život osobní. Obsahuje studii Pavla Kalfuse, který zařazuje jejich dílo do kontextu vývoje českého loutkářství poslední třetiny 20. století, studii Andrey Králové, která se věnuje vizualitě loutek obou tvůrců a jejich inspiračním zdrojům, i velmi osobní vypravování Františka Vítka a Věry Říčařové o jejich umělecké cestě na pozadí společenských proměn. Část Dřevěný vesmír Františka a Věry, jejímž autorem je Ondřej Hrab, je věnována scénické výpovědi obou protagonistů Piškanderdulá z roku 1977, kterou s neustálými obměnami hrají dodnes. Kniha se podrobněji zabývá i inscenacemi divadla DRAK, na nichž se oba tvůrci podíleli a které se staly pro vývoj moderního českého loutkářství přelomovými. Publikace obsahuje dobové fotografie z inscenací, detailní fotografie loutek, řadu obrazových materiálů z archivu Muzea loutkářských kultur v Chrudimi i z archivů soukromých. Otištěna jsou i osobní vyznání oběma tvůrcům od Alfreda Radoka, Petera Schumanna, Jaromíra Zeminy a Helgy Brehme.
František Vítek a Věra Říčařová se pracovně setkali se v roce 1959 v Hradeckém loutkovém divadle, jejich životy se spojili v jeden v roce 1967 ve Východočeském loutkovém divadle v Hradci Králové, kdy jejich hluboké přátelství bylo završeno sňatkem, v roce 1981 společně odešli z Východočeského divadla DRAK a vydali se spolu na nelehkou životní divadelní pouť trvající dodnes. Změny v názvu divadla ilustrují výmluvně proměnlivost a vrtkavost doby, a protože František a Věra proměnliví a vrtkaví nejsou a tvrdohlavě trvají na svých životních i tvůrčích zásadách, provázejí jejich život mnohé komplikace. Jsme rádi, že jsme na chvíli, při přípravě této publikace a budoucí výstavy, mohli vkročit do jejich světa, setkávat se s nimi nad jejich vzpomínkami na společnou životní cestu, inspirovat se jejich zkušenostmi, zážitky a názory na divadelní tvorbu.
|