| Publikace Pohyb – výraz – emoce, obsahující v jednom svazku českou, anglickou a německou jazykovou verzi, přináší komplexní pohled na fenomén tzv. skleněných železnobrodských figurek, jejichž největší veřejnou kolekci na světě naše muzeum spravuje. Figurky sklízely úspěchy např. na Světových výstavách v Bruselu (1935), Paříži (1937) či Bruselu (1958). Jedinečnost publikace tkví ve srovnávací koncepci, kdy je součástí textu i kapitola věnovaná uchopení figurálního tématu ve světovém kontextu. Zpracovává toto téma souhrnně též v českém sklářství, a to včetně tzv. autorské volné tvorby. Vzhledem k náročnosti zvoleného postupu byly ke spolupráci přizvání tři lektoři, z nichž každý se odborně specializuje na jiný časový úsek od historie až po současnost. Text je samozřejmě opatřen poznámkami, nechybí ani detailní popisky a obsáhlý soupis pramenů a literatury. Důležitý je též bohatý obrazový materiál, využívající jak archivní fotografie, tak fotografie sbírkových předmětů (publikace obsahuje 256 reprodukcí). Ke spolupráci zde byly přizvány i další sbírkotvorné instituce jako Glasmuseum Hentrich Düsseldorf, UPM Praha, Východočeské muzeum Pardubice a SUPŠ sklářská v Železném Brodě (kde se vzorování figurek stále vyučuje) a současní výrobci. Tématu železnobrodských figurek dosud nebyla věnována větší systematická pozornost, přestože se jedná o ze sklářského hlediska výtvarně a technologicky originální obor, který má své obdivovatele a sběratele po celém světě. Do soutěže publikaci přihlašujeme proto, neboť jsme přesvědčeni o tom, že úkolem muzea je takovéto mezery svou odbornou činností vyplňovat a tím, mimo jiné, zhodnocovat sbírkový fond. Publikace prošla recenzním řízením (Mgr. M. Hlaveš Ph.D., PhDr. Jan Mergl Ph.D., Antonín Langhamer). |