| Publikace je prvním důsledným představením uhrančivé umělecké osobnosti Zbyňka Sekala, který patří k významným autorům středoevropské modernistické generace šedesátých let. Kniha vychází u příležitosti rozsáhlých stejnojmenných výstav Zbyňka Sekala v Muzeu umění v Olomouci a v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou. Přestože se jedná o monografii, je unikátní zvoleným přístupem, při němž se její autorka Marie Klimešová nechala inspirovat principem koláže či montáže, který Sekal ve své tvorbě hojně užíval. Podobně jako v jeho pracovním postupu tedy i v knize dochází k průnikům času, média a místa, ke konfrontaci popisných částí, úvah o umělcově tvůrčím procesu a deníkových záznamů, které si Sekal pořizoval od mládí až do konce života. Zatím největší knižně vydaný soubor výňatků z jeho deníků přibližuje rytmus jeho tvorby i neustálé hledání a ověřování si individuální pozice člověka-cizince ve světě. Rovněž dokládá Sekalovo mimořádné literární nadání a pomáhá též lépe porozumět myšlenkovému zázemí jeho díla, do něhož se promítá např. četba Franze Kafky, jehož díla překládal, nebo filosofie Martina Heideggera. Monografie představuje na celkem 544 stranách a 568 barevných a černobílých reprodukcích rozsáhlé dílo, které vznikalo v širokém časovém rozpětí od přelomu 30. a 40 let až do závěru jeho života v roce 1997. Historicky cenné černobílé fotografie od Jana Svobody střídají nově pořízené snímky řady dalších fotografů, jež komplexním způsobem ukazují Sekala jako tvůrce plastik, objektů (schránek), nástěnných asambláží (skládaných obrazů), kreseb, koláží, fotografií a knižní grafiky. Spolu s anglickým překladem textu, sochařským soupisem, přehledem výstav a bibliografií dokreslují mnohostrannou osobnost umělce, který patří stejně jak do české, tak i rakouské kulturní oblasti. |