Muzejní publikace roku

Brněnské stopy Adolfa Loose
Publikace je podrobným shrnutím stejnojmenného výstavního projektu a zaplňuje tak mezeru v poznání kořenů a díla Adolfa Loose (1870–1933), jednoho z nejslavnějších brněnských rodáků, souvisejících s jeho rodným městem. Jednotlivé příspěvky publikace mapují Loosovy práce spojené s Brnem i blízkým okolím, vztah k rodině, přátelské a pracovní kontakty i ohlasy na architektovo celoživotní dílo a jeho popularizaci v brněnském prostředí. Textové časti publikace doprovází obrazová dokumentace.
51/2010
Muzeum města Brna
Špilberk 1, 662 24 Brno-Střed
+420 542 123 611
+420 542 123 613
muzeum.brno@spilberk.cz
http://www.spilberk.cz
00101427
Statutární město Brno

Povinné přílohy

Adolf Loos je obecně považován za Rakušana, neboť převážná část jeho života i díla je spojena s Vídní. Své vrcholné dílo, Müllerovu vilu, však realizoval v Praze, v hlavním městě někdejšího Československa, jehož občanem se stal po rozpadu rakousko-uherské monarchie. Publikace je podrobným shrnutím stejnojmenného muzejního výstavního projektu a zaplňuje tak mezeru v poznání kořenů a díla Adolfa Loose, souvisejících s jeho rodným městem. Přestože je architekt znám jako světoobčan a vskutku jeden z prvních Evropanů, po celý život si ponechal v Brně domovské právo. Loosovy práce pro Brno vždy zůstávaly jaksi na půli cesty. Stejně tak jeho vztah k rodnému městu. Láskyplné vzpomínky na otce a jeho kamenickou dílnu, kde jako malý chlapec objevoval svět, byly zastíněny nenávistí k přísné a tvrdé matce. Po neúspěšných studiích v Jihlavě, Melku a Liberci přinesla vykoupení maturita na Německé státní průmyslové škole v Brně. Pravděpodobně z důvodu nesouladu mezi architektem a stavebníkem bylo předčasně ukončeno Loosovo angažmá u Karla Herolda, jeho prvního brněnského klienta. Bezesporu větší porozumění našel u Viktora Bauera, kterému navrhl vilu a patrně i hlavní tovární budovu cukerní rafinérie v Hrušovanech u Brna. Oba muže také jistě spojovali kontakty s vídeňskými kulturními kruhy. V polovině dvacátých let pracoval Loos na adaptaci Bauerova zámečku, v areálu jeho vyhořelého starobrněnského cukrovaru (zámeček na výstavišti), která je dnes prakticky jedinou konzistentní brněnskou Loosovou realizací. Předčasně se uzavřela také slibně se rozvíjející spolupráce s časopisem Bytová kultura a s brněnskými UP závody Jana Vaňka. Poslední Loosova práce pro Brno, Jordánův dům, zůstala jen ve fázi ideové studie. Ztroskotala patrně na malosti, nepochopení a insolventnosti zadavatele. Na půli cesty zůstaly také brněnské oslavy 100. výročí narození Adolfa Loose iniciované v roce 1970 architektem Františkem Kalivodou, který poukazoval na Loosovy brněnské kořeny.
Dagmar Černoušková, Jindřich Chatrný, Markus Kristan, Iris Meder, Miroslava Menšíková, Marie Szadkowska
Dagmar Černoušková, Miroslava Menšíková, Barbora Roučková, Bohumil Samek, Miloš Strnad, Petr Špunar, David Židlický
Radomír Lejska
290,- Kč
1 000 ks
Prodej – Muzeum města Brna, Müllerova vila v Praze, prostřednictvím knihkupectví a distribučních společností

Nepovinné přílohy

978-80-86549-08-8
- články a anotace - fotodokumentace z křestu publikace v Praze 10.12.2010 - fotodokumentace z křestu publikace v Brně 13.12.2010

Fotogalerie

nahoru