| Obnova expozice „Husité“ si klade za cíl představit současné vědecké poznání husitství a dějin českého středověku a odraz husitství v historické paměti českého národa.
Východiskem byly pilíře ideové koncepce (viz rovněž příloha):
- výstavní postupy (čitelné členění témat a informací, vyvážený poměr textů, obrazových a hmotných exponátů, role světla a ozvučení)
- vícesmyslové vnímání (důraz na obrazové vnímání odpovídající mediálnímu věku; přizpůsobení expozice handicapovaným návštěvníkům)
- interaktivní přístup k obsahu expozice (elektronické nebo mechanické prvky usilující zapojit návštěvníka do procesu vnímání, motivovat jej k aktivnímu vyhledávání informací v expozici)
- didaktické pojetí (expozice jako atraktivní učebnice dějepisu; centrum pro poznávání dějin středověku a husitství; centrum pro výuku dějin města a regionu)
- bezbariérový přístup („open-way“ prostor pro tělesně postižené; technické nástroje – rampy, nájezdové plošiny – jako součást expozice)
Obnovená expozice prezentuje dějiny husitství v kontextu pozdně středověké Evropy. Základní chronologický princip výkladu (10 sálů od kořenů husitství až po vývoj historické paměti na husitství v 19. a 20. století) je narušován tématickým přístupem. Jednotlivá témata – prameny revoluce, husitské válečnictví, vojevůdce, hledání krále, vlastní cestou, paměť, město, ve znamení kalicha – se vzájemně prolínají. Celá expozice funguje jako nenásilný výukový prostředek. Snaží se nevtíravě přinést poučení a pochopení. Pracuje proto s atmosférou (hlavní účel: vyvolat zážitek) a obrazově-textovou informací, strukturovanou do úrovní běžný návštěvník – zvídavý návštěvník – dětský návštěvník. Na vytváření atmosféry (zážitku) se podílí zejména multimediální prostředky (úvodní film, videosnímky, ozvučená diorámata, animované sekvence, rekonstrukce utrakvistické kaple) spolu se scénickým světlem. Dětem slouží speciální didaktická úroveň, založená na komiksu a interaktivních „kukátkách“. Doprovází ji i lektorské materiály pravidelně aktualizované muzejním pedagogem.
|