Muzejní publikace roku

Emil Filla. Archiv umělce
Kniha je věnována zvláštní složce archivu malíře Emila Filly (1882–1953), která byla zakládána a zpracovávána především jako vizuální informace. Přibližně od poloviny dvacátých let si Emil Filla lepil na kartony jednotného formátu A3 fotografie, reprodukce a výstřižky tisků. Zaměřil se výhradně na reprodukce a snímky výtvarných děl.
73/2010
GASK – Galerie Středočeského kraje
Barborská 51–53, 284 01 Kutná Hora
+420 327 317 135
info@gask.cz
http://www.gask.cz
00069922
Středočeský kraj

Povinné přílohy

Kniha je věnována zvláštní složce archivu malíře Emila Filly (1882–1953), která byla zakládána a zpracovávána především jako vizuální informace. Přibližně od poloviny dvacátých let si Filla lepil na kartony jednotného formátu A3 fotografie, reprodukce a výstřižky tisků. Zaměřil se výhradně na reprodukce a snímky výtvarných děl. K nejzajímavějším a pro Fillu nejspíše nejdůležitějším patří soubor s pracemi Pabla Picassa. Zde jsou některé vzácné fotografie z doby před první světovou válkou z galerie Daniela Henry Kahnweilera nebo od Léonce Rosenberga z jeho vydavatelství a galerie ĽEffort Moderne. Adjustované snímky Picassových obrazů, zhotovené Kahnweilerovou galerií, se mohly stát podnětem pro Fillovu širší archivaci výtvarného umění. Významnou částí archivu je kolekce holandských mistrů 17. století, která souzní s Fillovým zájmem o holandské malíře zátiší a jejich pojetí věcnosti. Filla si lepil i výstřižky a fotografie egyptského umění, na kartonech se objevuje antika a starověké kultury, francouzské a německé středověké umění včetně rukopisů a románské plastiky, česká a slovenská gotika, byzantské a ruské ikony, italská renesance s dominancí hlav a portrétů, malé renesanční bronzy, franko-flámské a nizozemské umění, a také ojedinělé příklady umění 18. a 19. století. Dvojjazyčná publikace s texty Vojtěch Lahody, Lubomíra Konečného, Zbyňka Baladrána a Tomáše Wintera se zabývá vznikem a strukturou Fillova archivu, který zasazuje do kontextu umělcova myšlení i tvorby. Upozorňuje na obdobné projekty archivace obrazového materiálu i na obecnější otázky, které s problematikou archivu souvisejí a staly se aktuálními jak v současné teorii, tak umělecké praxi. Specifickou interpretací Fillova archivu jsou originální fotografie Jiřího Thýna, které kniha vedle reprodukcí vybraných kartonů obsahuje. Ve stati Cesta tvořivosti Filla rozvedl myšlenku o přítomnosti jako chaosu, v němž je třeba nalézt „ohniska“ a „východiska“ nových drah. Právě takovým, i když subjektivně strukturovaným chaosem dějin umění je Fillův vizuální archiv, v němž je možné objevovat „ohniska“ malířových zájmů a „východiska“ jeho teoretických, ale i výtvarných snah.
Vojtěch Lahoda, Tomáš Winter (ed.), Lubomír Konečný, Zbyněk Baladrán, Jiří Thýn
Jiří Thýn
Adéla Svobodová, Pauline Kerleroux
300,- Kč
500
galerijní knihkupectví GASK; v nejbližší době v plánu distribuce u nakl. Kosmas

Nepovinné přílohy

978-80-7056-158-4

Fotogalerie

nahoru