| Dětské vernisáže jsou ojedinělou akcí, jejíž koncepci a scénář navrhlo a vypracovalo Lektorské oddělení Moravské galerie v Brně v roce 2016. Jeho cílem je ukázat dětem, že muzeum umění není sterilní, nudné prostředí, kde je přísně zakázáno čehokoliv se dotýkat, kde musí být pouze ukázněné a potichu sledovat velké množství obrazů. Naopak má pro ně představovat místo, kde se děje spousta zajímavých věcí a kde mohou zažít nečekaná dobrodružství a odkrývat poutavé příběhy. Moravská galerie se snaží vytvářet novou strategii a vést novou generaci k tomu, aby brala galerie a muzea jako nezastupitelnou součást svého života.
Dětské vernisáže připravuje Lektorské oddělení s dalšími zaměstnanci galerie a společně je programově uzpůsobuje jednotlivým výstavám a projektům (formát "dětské vernisáže" byl použit i v případě prezentace knihy Jak se dělá galerie určené primárně dětským čtenářům, či v případě projektu Za obrazy, který interpretoval expozici moderního umění). Každá dětská vernisáž je proto jedinečná, něčím specifická. Na zahájení výstavy OCH! Olgoj Chorchoj: Logika emoce se například podílelo taneční sdružení Filigrán, které dětem prostřednictvím tance, zvuků a herních prvků ukázalo cestu designového produktu od jeho počátku v přírodě až po finální konstrukt. Na dětské vernisáži starého umění Aristokracie vkusu si děti zase ve výstavě vyzkoušely, jak asi probíhala výtvarná výuka mladého šlechtice.
Přesto se však nejedná o formát, jehož cílem by primárně bylo interpretovat konkrétní téma výstavy, jako o dlouhodobý program, který postupně vytváří vztah mezi galerií a veřejností. Dětské vernisáže v průměru navštíví okolo sta osob. Oblíbené jsou nejen u dětí, ale také u rodičů, kteří mohou být spokojeni hned ze dvou důvodů. Jednak svým dětem zprostředkují kreativní
i edukační odpoledne, a jednak se mohou sami podívat na výstavu a zároveň si vychutnat vernisážovou atmosféru.
|