| Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích vydala k výstavě „Antonín Kybal“ téměř dvousetstránkovou publikaci stejného názvu, která významně přispěla k odstranění dosavadního deficitu publikací (s kvalitními reprodukcemi) o téměř zapomenuté výrazné osobnosti Antonína Kybala. Zcela poprvé vedle klíčových děl je představen rozsáhlý soubor návrhů, s odstupem času dnes nabývající velkou výtvarnou kvalitu, dokládající cit pro barevnou skladbu, kompoziční schopnosti a ornamentální výraz. Každá kapitola je opřena o dobové dokumentační fotografie z dílen, ateliérů, obchodů (Družstevní práce), expozic významných výstav (Expo 58, Montreal 1967), ale též o dobové reklamní fotografie textilií, dekoračních látek, koberců a dalšího použití (šátky, šaty, záclony, nábytek), publikace ale ukazuje i přesah do „architektury“ v podobě ptáčovského domu.
Antonín Kybal (1901-1971) byl nejvýraznější osobností české textilní tvorby 20. století, kterou svým dílem a později pedagogickým působením pozvedl ze sféry konzervativního a upadajícího tradičního řemesla ve zcela svébytný umělecký výrazový prostředek, odpovídající jazyku modernismu. Textilní tvorbě vtiskl důraz na osobité výtvarné zpracování, vycházející z přirozených vlastností materiálu a osvobodil ji tak od předchozí imitativní závislosti na dominantních oborech vizuální kultury. Hlavním Kybalovým přínosem byla schopnost prosadit vysoké estetické, řemeslné a materiálové nároky v průmyslové výrobě a prolnout je s aktuálními potřebami společnosti. Z tohoto hlediska byla vrcholným obdobím 30. léta, která díky kulturně příznivému niveau a relativně stabilní prosperitě českého průmyslu přála kultivované masové produkci.
Předkládaný publikační projekt poukazuje nejen na zmíněná a v evropském kontextu plně doceněná ohniska díla, ale poskytuje příležitost nahlédnout osobnost Antonína Kybala komplexně, v celé šíři tvůrčích projevů včetně jeho významného pedagogického působení na VŠUP.
|