| Výstavou Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích připomíná vynikajícího představitele české romantické krajinomalby 19. století, od jehož smrti uplynulo sto padesát let. Ač stál malíř mimo oficiální umělecké kruhy, neměl akademické vzdělání a z počátku ho živilo řemeslo, stal se uznávaným a vyhledávaným krajinářem nejen v Čechách, ale i v širším rakouském prostředí. Jeho práce provázela přízeň uměnímilovného publika i dobové kritiky, jež oceňovala především jeho schopnost umělecky vyjádřit s velkým citovým zaujetím nejrůznější přírodní nálady.
Litoměřická výstava je členěná do tří částí. První část mapuje doposud opomíjenou ranou tvorbu Augusta Piepenhagena, kdy autor hledal své umělecké výtvarné vyjádření, včetně potřeby vyrovnat se s dobově žádanou figurální tvorbou, ale i s klasicistní krajinomalbou a vedutou. Následně se jeho styl ustálil v romantické náladové krajinomalbě. V jeho malbách raného období se také odráží dobový zájem o turistiku a o navštěvování dříve nedostupných přírodních míst, jako jsou veřejnosti nově zpřístupněné jeskyně a vyhlídky. Druhá část výstavy se zaměřuje na kresbu, malbu asfaltem a na vzorníky. V jeho bravurní malbě asfaltem se snad nejvíce projevuje vliv drážďanských romantiků Caspara D. Friedricha a Johana Ch. C. Dahla. Naopak vzorníky byly Piepenhagenovou specialitou, obsahovaly nejrůznější přírodní záběry, malované na kouscích papíru od tří do dvaceti centimetrů. Umělec je sám adjustoval do paspart (vzorníků) a jejich prostřednictvím nabízel budoucím zákazníkům k výběru různorodá krajinářská témata, která pak podle objednávky zpracovával. Využití vzorníků přineslo Piepenhagenovi četné zakázky nejen mezi českými sběrateli, ale i v zahraničí. Třetí část výstavy je věnovaná vrcholné tvorbě. Představeny jsou romantické krajinomalby v denních i atmosférických proměnách, často umocněné hlubokým citovým prožitkem. Nechybí ani romantiky oblíbená osamělá postava poutníka. Autorova tvorba tohoto období je zastoupena alpskými krajinami, působivými nokturny a zimními záběry, ovlivněnými holandským krajinářstvím 17. století.
|