| Publikace představuje a dokumentuje příběh jedinečného sbírkového souboru, který Galerie Středočeského kraje získala v osmdesátých letech 20. století ze sochařovy pozůstalosti a který nebyl dosud veřejnosti představen.
Projekt založený na základním badatelském zpracování je významným příspěvkem k šalounovskému bádání přinášející nová fakta a souvislosti. Přesto, že se jedná o zakladatelskou osobnost českého moderního sochařství, její dílo není komplexně a monograficky zpracováno. Badatelská pozornost byla dosud soustředěna zejména k Šalounově výjimečné tvorbě před první světovou válkou, ale např. jeho pomníková tvorba v období první republiky zůstávala nezpracovaná. Proto se publikace v textové části vedle příspěvku interpretujícího osobnost Ladislava Šalouna a význam jeho díla (prof. PhDr. Petr Wittlich, CSc.) zaměřila na Šalounovu částečně nerealizovanou pomníkovou tvorbu (Mgr. Kateřina Kuthanová) a nově uvedla souvislosti se středoevropským pomníkem (PhDr. Martin Krummholz, Ph.D.). Další texty se zabývají charakteristikou souboru, jeho historií (Mgr. Adriana Primusová) a restaurováním (Mgr. art. Jakub Ďoubal) a poukazují na zásadní sbírkový význam projektu.
Katalogová část poprvé zveřejňuje řadu dalších Šalounových plastik, jejich určení a zařazení do kontextu díla (Primusová, Kuthanová) a přináší kompletní fotodokumentaci celého souboru čítajícího 79 plastik.
V publikaci se prolínají fotografie věcného charakteru - zejména použité v katalogové části - (Oto Palán) s fotografiemi sugestivněji vystihujícími charakter tvorby (Martin Polák). Věcný a umělecký styl se tak propojuje ve velkorysé grafické úpravě Marka Jodase v publikaci doprovázející výstavu věnovanou stému výročí založení Československé republiky.
|