| Výstava představuje jednu z nejvýraznějších osobností v historii kladenského hornictví. Ing. Jan Karlík stál u začátku hloubení dolu Mayrau ve Vinařicích jako jeho vrchní inženýr. Jeho patenty v uhelném úpravnictví se osvědčily nejen na Dole Mayrau, ale i v dalších uhelných a rudných revírech Rakouska-Uherska i Německa. Přístroj na měření a zapisování rychlosti pohybu těžní klece, který se uplatnil nejen v Evropě, ale i v zámoří, dostal jméno Karlíkův tachograf a svým principem se stal předchůdcem dnešních tachometrů v automobilech a černých skříněk v letadlech.
Výstava byla autory pojata jako komiksový příběh, který je blízký zejména mladé generaci, aniž rezignovala na obsahovou stránku přibližující fakta o životě a činnosti této významné osobnosti.
Výstava byla instalována v autentickém prostředí bývalého dolu Mayrau, kterým návštěvníci po jejím zhlédnutí procházejí a u těžního stroje Ringhoffer z roku 1905 uvidí tachograf přímo v provozu.
Výtvarné řešení je zcela netradiční a odpovídá současným trendům (viz například záměr Dopravního podniku hl. m. Prahy tímto způsobem vyzdobit prostory metra).
Výstava je zpřístupněna veřejnosti v otvírací dobu skanzenu Mayrau bez zavíracího dne a je přístupná bezbariérově.
Výstava byla propagována plakáty s využitím jednoho z panelů, na internetových stránkách www.mayrau.omk.cz i v místním tisku (více finanční možnosti muzea nedovolují).
Výstava je v budově bývalého cechu dolu Mayrau, tedy v autentickém prostředí, kudy horníci procházeli při nástupu na směnu a po jejím skončení. Vzhledem k tomu, že celý skanzen je koncipován jako model posledního pracovního dne, odpovídá tomu i prostředí v budově cechu bez jakéhokoli vyumělkování.
|