| Soupisový katalog představuje soubor cca 500 dřevořezů ósacké provenience, které tvoří specifický konvolut v rámci významného souboru téměř 5 000 japonských dřevořezů, které jsou v NG přechovávány. Jejich podstatná část pochází z někdejší sbírky Josefa Joe Hlouchy, katalog je tedy mimo jiné příspěvkem k badatelské práci, která díky příspěvku GAČR mapuje činnost sběratelů japonského umění spojených s českým a středoevropským prostředím (projekt GAČR č. 15-16130S – „Sběratelé japonských dřevořezů v Čechách“). Úvodní studie soubor ósackých a kjótských dřevořezů v Národní galerii Praha představuje na pozadí historického a technologického vývoje japonského dřevořezu, od počátečních černobílých tisků až k vrcholným a pozdějším vícebarevným tiskům. S ohledem na toto historicko-technologické pozadí a lokální specifika ósackého dřevořezu je uspořádána také obrazová část katalogu, kde jsou jednotlivé dřevořezy představeny vzestupně podle systematických čísel inventárního systému.
Samostatný oddíl obrazové části tvoří knižní dřevořezové publikace, stejně jako jednotlivé grafické listy uspořádané podle technických typů a systematických čísel. Významné jsou zejména knihy z pozůstalosti Joe Hlouchy, původně uložené v Orientálním ústavu ČSAV. Jednotlivé grafické listy i knižní publikace jsou živoucím dokladem barvitosti japonské kultury období Edo, zejména její dramatické složky, jejíž divadelní představení byla s tvorbou dřevořezů neodmyslitelně provázána. „Obrazy prchavého světa“ ukijoe tak byly nedílnou součástí japonského milieu 18.–19. století a utvářely jeho populární obraz. Ósacký a kjótský dřevořez je o to pozoruhodnější, že v sobě v porovnání s masovější edskou (tokijskou) produkcí kondenzuje tradičnější podobu techniky dřevořezu.
V katalogu prezentovaný pražský soubor je (obzvláště ve spojení se sbírkou Náprstkova muzea asijských, afrických a amerických kultur) výjimečný svou velikostí i kvalitou.
|