| Grafika je komplexním fenoménem, jehož význam dalece přesahuje rámec výtvarného umění či vizuální kultury. Zásadně ovlivnila způsob, jakým přemýšlíme, učíme se, tvoříme i sdílíme. Je integrální součástí odborných atlasů, dětských knih i virtuálních prostředí – a také muzejních sbírek. Dvojice expozic nazvaných Art & Print a Post.Print proto sice prezentuje historické sbírky Muzea umění Olomouc, tj. grafiku starou (korpus děl 15. až 19. století) a moderní, resp. současnou (20. a 21. století), snaží se však problém grafického obrazu abstrahovat a zobecnit.
V posledních letech se grafický způsob vidění etabluje také mimo své přirozené prostředí a začíná zasahovat či přímo kolonizovat nejen jiná média (malbu, fotografii, film ad.), ale také sám způsob naší orientace ve světě. Tato situace přitom silně připomíná okolnosti nástupu obrazu v raném novověku a vznik sdílené vizuální kultury jako takové. Pojem, který je pro to používán, „pangrafismus“, popisuje stav, kdy do skutečnosti dne a více či méně stabilního obrazu vstupuje nové vnímání časoprostoru a s ním spojená významová fluidnost. Grafika, podmíněná náročným technologickým procesem vzniku, tuto skutečnost zároveň předchází i dovršuje, protože je procesem odvíjejícím se ve fázích, v nichž se jednotlivé skladební prvky neustále proměňují a přeskupují, čímž se zároveň ustavuje estetický i sémantický význam věci. Globální aspekt teorie obrazu konotace antropologické, sociologické či psychologické předpokládá přirozeně – odtud jeho význam v rámci tzv. kolektivních mentalit či sdílené imaginace. Pokud však americký filosof Alva Noë hovoří o tom, že umění, tj. umělecké dílo, je „zvláštním nástrojem“, jimž se vztahujeme ke světu, v němž žijeme, je grafika, sloužící při vytváření map, návodů i uměleckých děl, skutečně výjimečným produktem lidského kreativního a sebe-reflexivního úsilí.
Duální expozice Muzea umění Olomouc, která na půdoryse grafického obrazu ukazuje pestrost světa umění i metodologie, jíž se k němu lze vztahovat, tak demonstruje zároveň jeho vztah ke světu sdílenému a každodennímu.
|