| „Statika hrou“ je stálým edukačním projektem, které otevřelo Národní technické muzeum v Centru stavitelského dědictví Plasy 28. června 2019. Jedná se o první pracoviště nejen v Evropě, ale i ve světě, které je věnováno tématu stavební statiky. Pracoviště vzniklo ve spolupráci s Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Na jeho přípravě úzce spolupracoval tým složený ze stavebních inženýrů, pedagogických a muzejních odborníků i výtvarníků.
Hlavním cílem pracoviště je edukace ve smyslu motivace k technickému vzdělávání. Edukační programy s názvem „Statika hrou aneb proč to (ne)spadne“ jsou zaměřeny především na žáky středních škol. V průběhu těchto programů účastníci cestou experimentů, vlastního tvoření a zdolávání výzev objevují základní fyzikální principy, na kterých je statika staveb založena. Pochopí statiku staveb bez vzorečků, a najdou tak cestu k poznávání oboru a jeho případnému studiu. Program je modifikován také pro mladší žáky či vysokoškoláky. Jednotlivé aktivity i míru a hloubku poznávání přizpůsobují lektoři individuálnímu charakteru dané skupiny.
Pracoviště je otevřené i běžným návštěvníkům, včetně rodin s dětmi. Obtížné téma, plné abstraktních pojmů, vzorečků a principů, je představeno moderní a zážitkovou formou a za pomoci nově vytvořených interaktivních modelů. Návštěvník si může vyzkoušet například na molitanovém modelu železobetonového sloupu základní statické principy. To znamená, na které straně sloupu při jeho ohybu jsou síly tlačené a na které straně jsou síly tažené. To návštěvníka nutí být v poznávání aktivní, dozvědět se, jak a proč se co dělá a funguje, a to bez znalosti matematického základu statiky.
Stěžejní témata jsou vysvětlena na fyzických modelech, které ilustrují problematiku ve zmenšeném měřítku. Zde pracoviště vyzývá k poznání hrou – návštěvníci si mohou postavit cihelnou zeď s konzolami, sestavit žebra křížové klenby či smontovat krov. Základní informace jsou obsaženy na panelech s množstvím nákresů, edukačních otázek a zabudovaných interaktivních prvků. Problematiku dokreslují příklady z praxe – dobový filmový a fotografický materiál, ukázky stavebních prvků nebo jejich částí, interaktivní 3D modely a řada interaktivních virtuálních modelů v digitálním prostředí, ovládaných pomocí dotykových obrazovek. Malá část pracoviště má muzejní charakter – představeny jsou zde historické modely ze sbírky Stavitelství NTM a historické pomůcky používané při projektování a statických výpočtech konstrukcí. Edukační pracoviště statiky vysoce ohodnotil prof. Ing. Jiří Máca – děkan stavební fakulty ČVUT.
|