| Publikace „Kostely na Sedlčansku“ dokumentuje umělecky a faktograficky soubor sakrálních staveb Sedlčanska. Vybrali jsme pouze 28 z nich, ale šlo nám o to, aby to byli zástupci všech středověkých a novověkých prostředí a všech časových rovin z oněch přibližně osmi staletí křesťanské kultury na Sedlčansku. Proto se v ní objevují vlastnické kostely nejstarší nobility, kostely rodící se farní sítě, kaple určené k soukromé bohoslužbě nebo rodovému pohřbívání, kostely laických komunit, které jejich stavbou vyjádřily svoji společenskou emancipaci, i chrám zřízený pro zbožné poutníky. Vybrané stavby představujeme slovem a obrazem.
Fotografie Martina Steckera doprovázejí většinou dva texty. Jeden popisující dnešní stav, napsal PhDr. Petr Sommer, CSc., druhý tištěný kurzívou, je citací z knihy Čeňka Habarta „Sedlčansko, Sedlecko a Voticko“ (autor se však ve svém rukopise nevěnuje všem vybraným lokalitám). Tento rukopis dokončený v roce 1941 byl dlouhá léta uložen v sedlčanském muzeu a dočkal se svého vydání až v roce 1994. Čeněk Habart působil jako velmi vážený učitel na různých školách kraje, který důkladně poznal, stal se jeho kronikářem, fotografem a byl také spoluzakladatelem sedlčanského muzea. Jeho snímky publikované zde vedle fotografií Martina Steckera nabízejí zajímavé srovnání. Zajímavé pro čtenáře je i srovnání popisu současné podoby objektů s Habartovým textem ze 30. a počátku 40. let minulého století. Touto cestou se čtenářům otevírají cesty k novým poznatkům a možnost pochopení, jakými vzestupy a pády křesťanská kultura procházela a jak pozoruhodně se v jejím vývoji zračí vývoj celé společnosti.
|