| Trienále ex libris 2020 provází několik „zvláštních“ okolností. Jednak se nekoná v místě svého vzniku a zároveň tradičního setkání sběratelů a přátel ex libris. A nemá ani klasickou výstavu spojenou s návštěvníky a také slavnostním předáváním cen, pochopitelně doprovázeným i osobními kontakty umělců, kteří se tvorbou v této disciplíně zabývají. Jako bychom se vrátili zpět do potemnělé intimity knihovny, v níž jsou ochraňovány starobylé svazky s vlepeným majetnickým štítkem ex libris. V podstatě do takové zapovězené tajemné knihovny z románu Umberta Eca Jméno růže. Ale právě tyto vnější a svým způsobem neovlivnitelné okolnosti přivedly tento pravidelný „trojčas“ k novému začátku. Zrodily se dvě varianty a dva přístupy – katalog a online výstava. Tradiční katalog a zároveň nově zvolená virtuální forma prezentace oceněných děl umožní přístup a zhlédnutí daleko širšímu okruhu zájemců o tuto grafickou disciplínu, která v současné době nemá sice takovou provázanost a vztah k samotnému objektu knihy, ale stále tvoří zajímavý segment drobné grafiky a má nejen své autory, ale především sběratele a aktivní příznivce. Za tím se skrývá i řada příběhů, jež jsou spojeny s osobními kontakty umělce a zájemce o jeho grafické dílo. Ostatně i to bylo impulzem k rozhodnutí o vytvoření nové podoby této přehlídky, která by ve svém budoucím pokračování měla mít širší zaměření na tento druh grafiky včetně dalších forem souvisejících s knižní tvorbou. Variantou může být i linie konfrontací zabývajících se osobnostmi, které jsou spojeny s ex libris a které do svých námětů včlenily zajímavé přístupy provázané s dobou. V této souvislosti lze uvést jména jako jsou J. Váchal, F. Kobliha, J. Konůpek, ale pochopitelně i umělce z následujících generací. Když se podíváme na letošní oceněné práce, nalezneme zástupce různých grafických forem od tradičnějších až po ty současné. Tato různorodost se pojí také se samotnými náměty děl, které mají blízko ke knihám v širším smyslu. Právě v této konotaci lze hledat i význam přehlídky a pohledu na EX libris. |