| Impulsem k vzniku projektu V muzeu jako doma bylo celostátní uzavření muzeí a galerií spojené s vyhlášením nouzového stavu 12. března 2020. Všechna muzea a galerie řešila totéž – naplánované výstavy, popularizační akce, připravené lektorské programy a okamžitou ztrátu návštěvníků. Národní zemědělské muzeum se rozhodlo přenést svůj obsah on–line. S využitím aktuálních možností – redakčního programu webových stránek, youtube kanálu, sociálních sítí, a s účastí marketingu, kurátorů, lektorů, produkčních, jsme během 14 dní připravili a odstartovali on-line program muzea, pro nějž jsme zvolili název V muzeu jako doma.
Cílem projektu bylo:
• neztratit kontakt s návštěvníky;
• alespoň částečně jim umožnit zúčastnit se akcí či výstav, na které se těšili;
• pomoci rodičům i učitelům najít alternativní program či zdroje informací pro děti;
• přinášet rozptýlení a trochu pozitivní nálady ve zcela nové a nelehké době.
S přibývajícími měsíci se projekt snažíme více profesionalizovat, amatérská vysílání lektorů nahrazují propracovanější videoprocházky, pro zpřístupňování on-line výstav používáme i další dostupné kanály, jako je např. indihu, rychlost jsme spojili s odborností, například ve formě série přednášek pro Noc vědců on-line. S ohledem na omezený rozpočet, který muzea mají, hledáme efektivní a udržitelné využití. Veškerý audio/video obsah můžeme současně znovu použít v expozicích, kde může nabízet přidanou hodnotu informací ukrytý v jednoduchých QR kódech či obrazovkách, totéž v rámci externích prezentačních ploch muzea. Současně pracujeme na prezentaci a zpřístupňování bohatého sbírkového fondu v rámci vyprávění příběhů, on-line výstav atd.
Další výzvou pro nás bude speciální dětská linka – práce s dětským návštěvníkem a jeho dospělým doprovodem v rámci vzdělávání „o muzeu“. Tedy popularizace informací proč muzea existují, jak je každý z nás může využívat, čeho si v muzeu všímat, jak se chovat. Vyprávění o cestě sbírkového předmětu aneb jak se právě z vaší petrolejky stal muzejní exponát a podobně. Toto téma nás s ohledem na naši cílovou skupinu návštěvníků velmi zajímá a právě ono stálo u vzniku názvu projektu „V muzeu jako doma“. Nejde tedy o to, že by se děti měli v muzeu chovat „jako doma“ ve smyslu pejorativním, ale právě naopak, měli by v muzeu být „jako doma“ z hlediska znalosti prostředí, cítit se „jako doma“ s ohledem na návštěvnický komfort a chovat se tak, jak by chtěli, aby se chovali ostatní, až budou u nich doma. Protože když říkáme návštěvě „jako doma“, myslíme tím „příjemně, pohodlně a hezky“. Projekt V muzeu jako doma vzdělává, popularizuje i baví, to vše s cílem vychovávat si vzdělané, informované a věrné návštěvníky.
|