| Od roku 1984 shromažďuje Muzeum Českého ráje v Turnově výsledky z mezinárodních šperkařských sympozií, pořádaných v tomto městě s tradicí broušení drahých kamenů a zlatnictví. Z kolekce přesahující šest set šperků vybral kurátor, historik umění MČR, PhDr. Miroslav Cogan, 190 autorských děl významných výtvarníků z celého světa, kteří se turnovského sympozia v minulosti zúčastnili a publikuje v obrazové monografii Současný evropský šperk s podtitulem Mezinárodní šperkařská sympozia v Turnově 1984–2018. Tento výběr se víceméně shoduje s kolekcí, která byla spěšně vystavována v domácích a zahraničních muzeích a galeriích, naposledy v Praze, v galerii České spořitelny, na přelomu let 2019–2020. Úvod knihy se věnuje vzniku sbírky šperků v turnovském muzeu. Následují kapitoly dělené do časo-vých úseků podle toho, jak se tvůrčí dílny stěhovaly mezi komerčními zlatnickými provozy a zdejší šperkařskou školou.
Další kapitolou „Český granát, tradice, inspirace provokace“ již překračuje autor hranice běžného katalogu muzejní sbírky a svá zjištění o proměnlivém vnímání českého granátu ilustruje různými příklady tvůrčích přístupů k našemu národnímu drahokamu. Stejně i vložený text „Jazyk šperku“ od německé teoretičky Julie Wild, účastnice sympozia v roce 2016, nahlíží na tento výtvarný žánr jinak než z pozice formálního uměleckohistorického rozboru. Publikaci uzavírá seznam účastníků všech sympozií, doprovázený reportážními portréty umělců, a nakonec černobílý katalog zmíněných 190 šperků s technickými údaji. Autor se tak vyhnul zahlcení texty u barevných reprodukcí. Publikace totiž vychází s polskou jazykovou mutací, neboť je jedním výstupů česko-polského projektu Digitalizace sbírek (Brána do světa sbírek, program IROP) a také v mutaci německé, vzhledem ke spolupráci MČR s německými kulturními institucemi.
|