| Díky využití dotace z programu Podpora výchovně vzdělávacích aktivit v muzejnictví MKČR bylo možné v muzeu Vila Löw-Beer v Brně vytvořit imerzivní pátrací hru, která vychází a zároveň plynule navazuje na stálou expozici. Muzejní obsah zprostředkovává neotřelou, interaktivní a atraktivní formou. Ve hře V kůži tajného agenta vytváříme komfortní a inspirativní herní prostředí, díky němuž je návštěvník vtažen do atmosféry a kontextu dějinných událostí spojených s osudem rodiny, která žila v domě až do vypuknutí německé okupace. Výchozím materiálem pro výstavbu scénáře se stal sbírkový předmět muzea – kniha An Epic of the Gestapo od sira Paula Dukese z roku 1940. Z příběhu o pátraní detektiva po zmizelém Alfredu Löw-Beerovi byla vybrána jedna dějová linie, která byla zvolena s ohledem na dispozici hlavního herního prostoru (půda) i časovou náročnost (90 minut).
Návštěvníci se během hry vtělí do postavy autora/detektiva a postupně objasňují záhadné zmizení majitele secesní vily. Hra je pojata jako film noir - herní úsilí návštěvníků je doprovázeno hlasitým sdílením myšlenek detektiva. Vnitřní monology posouvají hráče dále v příběhu a ukotvují je v ději. Herní stanoviště jsou vybavena dobovými rekvizitami. Díky velkorysé prostorové členitosti půdy mohla být definována tři hlavní herní stanoviště. Návštěvníci se tak postupně ocitnou v Berlíně (na úřadovně gestapa), v Brně (v hotelu Avion) a nakonec ve Stříbře (v pohřebním ústavu a hotelu Schober).
Herní koncept zahrnuje autorské audivizuální počiny, které umocňují imerzivní rozměr a přispívají ke zvýšení intenzity prožitku a vnoření se do příběhu. Vzniklo šest audiovizuálních projekcí, které pomáhají udržet návštěvníkovu pozornost a plynule ho posouvají mezi stanovišti. K projekcím namluvili stěžejní repliky herci Národního divadla Brno.
Návštěvník disponuje bohatým doprovodným herním materiálem - graficky upravené dobové dokumenty, herní zápisníček detektiva obsahující autorské ilustrace.
Projekt představuje sbírkový předmět - knihu An Epic of the Gestapo široké veřejnosti. Ke zpopularizování knihy přispělo i její první české vydání v nakladatelství Mapcards, se kterým jsme navázali úzkou spolupráci. Došlo k propojení křtu knihy a slavnostní představení hry.
Hra zároveň významným způsobem podporuje funkci muzea jako místa pro budování sociálních vztahů. Scénář je vystaven na vzájemné spolupráci. Diskuze, sdílení názorů, rozdělení úkolů uvnitř týmu považujeme za skvělou příležitost k posílení vztahů uvnitř herní skupiny. Proto hru doporučujeme nejen rodinám, či partě přátel, ale také menším pracovním kolektivům.
V programu se snažíme navodit přátelskou atmosféru. Tomu dopomáhá inscenovaný úvod s divadelními prvky ve schodišťové hale vily, během něhož jsou návštěvníci seznámeni s rodinou Löw-Beer i jejím životem ve vile. Během intra průvodce v roli (služebná/komorník) nabídne návštěvníkům i menší občerstvení a nenásilně je přivede do samotné hry a k první šifře. Emoční napojení se snažíme udržet i po programu, na scénu totiž opět vstupuje průvodce, který návštěvníkům zhotoví památeční polaroidovou fotografii. Návštěvníkům jsou ponechány i všechny herní dokumenty, zároveň dostanou připínací odznak s logem hry. Po - herní komunikace s účastníky nám zároveň poskytuje bezprostřední zpětnou vazbu v rámci evaulace projektu.
Na webu muzea byla vytvořena speciální stránka, na níž si návštěvníci mohou přečíst vše potřebné o fungování hry a rezervaci (https://www.vilalowbeer.cz/cz/expozice-a-vystavy/patraci-hra).
Hra je součástí uceleného konceptu aktivit spojených s osobou sira Paula Dukese, které jsou ve vile Löw-Beer chystané na letošní rok. Na podzimní část sezóny pracovníci našeho muzea připravují výstavu o samotném autorovi, která bude na přelomu roku 2022/2023 obohacena o edukační programy ve školy a sérii tematických kulturních večerů.
|