| Publikace byla vydána k autorově monotematické retrospektivní výstavě v Západočeské galerii v Plzni (16. 2. – 28. 8. 2022). Vizuální podobu knihy měl na starosti přední český grafik Robert V. Novák, který se s autorem setkal při spolupráci už dříve (Andy Warhol a Československo, Arbor vitae, 2011). Autory textů je historik umění Marcel Fišer a historik Pavel Kosatík, který s Michalem Cihlářem vede v knize dialog: „Co znamená ta hozená rukavice v názvu výstavy?“ ptá se Kosatík v úvodním rozhovoru. „Ta rukavice se váže ke známému rčení z dob rytířských dobrodružství. Líbí se mi ta představa, že jako autor uceleného díla ji hodím doprostřed galerie, a kdokoliv z návštěvníků výstavy ji může zvednout a přijmout tak mou výzvu k dialogu o tom, jak já chápu umění“, odpovídá mu Cihlář.
Michal Cihlář je považován za průkopnickou osobnost českého moderního linorytu. Touto grafickou technikou se začal zabývat roku 1980 a brzy si uvědomil, že linoryt je skutečným rájem neomezených tvůrčích možností.
Koncem 80. let už měl Cihlář brilantně vypracované vlastní postupy pro mnohobarevné soutisky z postupně odrývané linorytové matrice. Grafiky dodnes tiskne výhradně ručně, v nákladu kolem sedmi exemplářů. V polovině 90. let začíná své černobílé linoryty pečlivě vybarvovat anilinkami. Díky tomu se přes své rané pop-artové období dostává až na hranici fotorealismu.
Cihlářova volná tvorba nezapře jeho vztah ke klasickému umění, kdy se ještě portrét podobal portrétovanému a ze zátiší vyzařoval pocit hlubokého zklidnění. Přesto právě jeho zátiší, poskládaná z nejrůznějších banálních předmětů či suvenýrů přivezených z cest. Nabízejí nadhled, smysl pro bizarní detail, surreálný příběh, ironie, a autorovu obsedantní preciznost. Stále znovu ztvárňovaný motiv zátiší, zahrnuje ale také fotografie a koláže a v posledním desetiletí i linorytové studie dekadentní krásy erotických hraček.
Tato monotematická publikace zcela neopakovatelným způsobem představuje mnoho podob Cihlářových zátiší. Představuje je nejen v určitých souvislostech, ale nahlíží na celé téma jako nadčasový fenomén.
|