| Jedná se o komplexní výstavní počin propojující prezentaci 3D předmětů a unikátních fotografií z běžného života. Současně vstupuje do veřejného prostoru prostřednictvím sociální sítě. To vše je podpořeno hned třemi doprovodnými publikacemi: Odbornou monografií, katalogem výstavy a brožurkou představující rady hospodyňkám.
Výstava se nezaměřuje na válečné události, téma odboje či holocaustu. Ve středu zájmu je každodenní život tehdejších obyvatel Děčínska. Výstava podpořená odborným badatelským výzkumem ukazuje mj. i to, jak snadno se lidé v běžném životě dokáží adaptovat na totalitní režim i realitu válečného nedostatku. Příběhy Děčínska a jeho obyvatel jsou průběžně prezentovány i na facebooku muzea, který se tak stává přímou součástí výstavy.
V muzeu je mj. představen výběr z unikátního souboru více než 3000 fotografií pořízených železničářem Karlem Spernolem, který dokázal citlivým okem zachytit rodinné momentky, kolegy v práci či podobu samotného města nebo nádraží. Fotografie jsou doplněny o velmi dobře zachovaná situační hlášení landráta tehdejšího okresu Děčín-Podmokly.
„Trojrozměrná část“ výstavy návštěvníka v úvodu seznámí s bouřlivou atmosférou podzimu 1938 i dobovou propagandou. Po překročení hranice Říšské župy Sudety se návštěvník ocitne již ve válečných letech. Může nahlédnout do tehdejší domácnosti, kanceláře úřadu landráta či do hostince. Výstavní prostory jsou dále věnovány válečné výrobě, včetně podzemní továrny a koncentračního tábora v Rabštejně, dopravě, náletům na konci války a konečně odsunu. Atmosféra se postupně stává temnější; návštěvník si může vyzkoušet stísněnost prostor (napodobeniny) protileteckého krytu nebo o kousek dál s kufrem na váze přemýšlet, co se vejde do limitu odsunového zavazadla, a co by naopak musel opustit a nechat na místě. |