| Výstava je zaměřena na prezentaci období, které není, oproti jiným historickým periodám (lovci mamutů, Keltové, středověk), laické veřejnosti dostatečně známé.
Dále představuje výsledky nedávného archeologického výzkumu pod jičínskou nemocnicí, což napomáhá vysvětlit a pochopit smysl provádění záchranných výzkumů, které má jinak veřejnost zafixované pouze jako „zdržuje to stavbu a k ničemu to stejně není“.
Tím, že je výstava poměrně úzce koncipovaná na region Jičínska, zase napomáhá utváření pout místních obyvatel k místu, kde žijí.
Důraz na popularizačně-naučné kreslené ilustrace a využití 3D počítačových technologií pomáhá oslovit i mladší generace a ztotožnit se s tématem výstavy i návštěvníkům odjinud.
Zároveň jde o první syntézu období mladší doby bronzové až starší doby železné na Jičínsku a výstava je tak vysoce hodnocena i odbornou veřejností.
Velice dobře se podařilo zachytit i mladší generace prostřednictvím workshopů a velký zájem registrujeme u základních, středních škol i gymnázií u komentovaných prohlídek.
Hlavní ideou prostorového řešení výstavy, byl moment překvapení a tajemna. A koncept zároveň rozčleňuje a kompaktně zaplňuje velký prostor galerie muzea. Návštěvník po vstupu do prostoru galerie vidí pouze úvodní panely a uprostřed před sebou jsou postavené první dvě postavy na velkoformátových panelech, které uvádějí vždy konkrétní tématický oddíl výstavy. Jednotlivé postavy a oddíly výstavy se pak návštěvníkovi odkrývají postupně při procházení mezi jednotlivými částmi. Celou dobu pak jsou ze zadní části výstavy vidět probleskující „živé“ odrazy ohně v zatemněném prostoru, což návštěvníka udržuje v napětí, co ho vlastně na závěr výstavního prostoru čeká.
Návštěvník tak postupně prochází jednotlivými kapitolami (Úvod, Krajina, Metalurgie, Řemesla, Společnost, Válečnictví, Náboženství, Pohřbívání), kde se dozvídá o aspektech života tehdejší společnosti kolem roku 1000 př. n. l. Každý tématický oddíl výstavy tvoří uzavřený celek, který je členěn na úvodní banner s ilustrovanou postavou vztahující se k danému tématu (350 x 120 cm), panel s velkoformátovou ilustrací, modulovou vitrínu s vystavenými exponáty s popisky, hlavní popisný panel o dané problematice doplněný ilustracemi a 3D počítačovou grafikou. Informace jsou podány vždy tak, že na panelu je úvodní přehled o dané problematice, která je dále více popisně rozvedena ve třech částech (např. METALURGIE: Dolování a hutnění mědi – Kovolitectví a kovářství – Další kovy). Dále je vždy uvedena i konkrétní archeologická metoda vztahující se k danému tématu a důraz je také kladen i na představení širších evropských souvislostí ovlivňujících přímo region Jičínska. Pro návštěvníky, kterým se nechce číst celý text, stačí k pochopení daných reálií popisky s vysvětlením vystavených exponátů a doprovodné ilustrace.
Vzhledem k tomu, že archeologické artefakty jsou pouze mrtvé předměty, které byly vytrženy ze svého kontextu a ztratily tím svůj smysl, byl zvolen bohatý doprovodný ilustrovaný fond výstavy, který výrazně pomáhá tento deficit zaplnit tím, že zvolené archeologické artefakty a nálezové situace dokáže představit rekonstruované v tehdejším živém světě. K tomuto účelu byly provedeny kresebné rekonstrukce a také více vědecky pojaté 3D počítačové modely, které dokáží vizualizovat konkrétní archeologické situace. Velkoformátové ilustrace postav daného světa pak mají návštěvníkovi pomoci s daným tématem lépe identifikovat.
|