| Katalog na 120 stranách nabízí originální texty tří autorů – kurátorů výstavy, které se v jiných výstavních materiálech nevyskytly, a teoreticky rozšiřují téma lesních a vodních duchů v českém výtvarném umění o nové pohledy a informace.
Alice Hradilová ve svém úvodním textu Kde se vzali tu se vzali vodník, hejkal, divoženka stručně představuje hledisko historické a etnografické.
Stejně jako výstava je katalog dále rozdělen na šest základních oddílů, které jsou již převážně kunsthistorického charakteru.
1) Bestiáře K. Němce a J. Váchala (text Jakub Orel Tomáš);
2) Hejkal čili divý muž (text Jakub Orel Tomáš);
3) Výskyt vodníka v českém umění (text Jakub Orel Tomáš);
4) Zátoka smrti, Vodník v knižní kultuře (text Martin Jiroušek);
5) Utopencovo delirium, hrůzostrašný filmový plakát (text Martin Jiroušek);
6) Miláčkové, dílo Aloise Boháče (text Alice Hradilová).
Katalog uzavírá 10 stran věnovaných pečlivému soupisu vystavených děl, včetně autora, datace, techniky a rozměrů jednotlivých děl. Nechybí ani dvoustrana s poznámkovým aparátem k textům.
Katalog obsahuje 4 monochromní reprodukce, 72 plnobarevných fotoreprodukcí výtvarných děl a 13 barevných záběrů z instalace výstavy. Katalog byl slavnostně pokřtěn na minikonferenci s názvem Vodník, hejkal a jiní, která byla vyvrcholením bohatého doprovodného programu k výstavě Hluboká voda, nejhlubší les (program přiložen v papírové verzi).
Grafická úprava katalogu, propojená s grafikou celé výstavy, je dílem Jakuba Janeby, který pracoval s monochromií červené barvy, pečlivě zvolenými fonty i s lehce narůžovělým papírem. Na přebal umístil výrazný objekt výstavy Velikonoční bojovník od Anny Hulačové. Tento proutěný „Hejkal“ přechází z přední strany obálky na zadní a dává knize zvláštní dynamiku.
Na klopách se setkáváme s loutkou Vodník od Aloise Schroifa, která byla údajně vystavena v pracovně Tomáše Garrigue Masaryka a stala se jakýmsi ideovým průvodcem výstavy. Podobně je tomu s vodníkem Aléna Diviše na klopě druhé. S oběma postavami se návštěvník mohl setkat již na fasádě před vstupem do Horácké galerie.
|