| Dne 4. 10. 2012 zahájila Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem rozsáhlý výstavní projekt Ivana Kafky (*1952). Jeho součástí jsou monumentální site-specific instalace, jež ovládá téměř celý prostor galerie, a menší ohlédnutí za staršími realizacemi autora. Ivan Kafka se tak po několika letech odmlčení vrací na výtvarnou scénu s novou, o to naléhavější, realizací nazvanou Míra snesitelnosti. Výstava potrvá do neděle 18. 11. 2012.
Dílo Ivana Kafky se dnes řadí mezi stěžejní příklady českého výtvarného umění druhé poloviny 20. století. Autor je znám především jako průkopník média land artu, interiérové instalace a konceptuálního umění v českém prostředí. Ústředním znakem jeho tvorby je řád a oslava základních geometrických principů, jež uplatňuje při zmnožování předmětů denní potřeby, či technického světa. Svá díla prostorového charakteru vytváří s ohledem na dané místo, a proto nepřekvapuje, že i pro Galerii moderního umění v Roudnici n. L. uskutečnil projekt „šitý přímo na míru“.
V zadní části výstavní haly se odehrává drama v podobě laviny tří odstupňovaných hrotitých horizontů sestávajících z červeno-bílé výstražné pásky. Té jako by nestačila trajektorie svislého toku, a proto se rozhodla rozutéct do celého objemu klenby. Signalizačními barvami, mohutností měřítka i expresívní dynamikou rozbíhavých paprsků nám Ivan Kafka nabízí prostředí zkoumající limity lidské únosnosti. Instalací nazvanou Míra snesitelnosti mimo jiné poukazuje na problematiku současných společensko-politických poměrů.
Současně s všudypřítomnou invazí „poletujících“ červeno-bílých linií se na konci stálé expozice představují ve fotografiích i starší autorské projekty, založené na obdobném principu výstavby obřích objektů a multiplikace signalizačních útvarů v podobě kuželů, větrných rukávů, větrníků a jiných předmětů všedního života. Jsou zde připomenuty i Kafkovy nejmenší práce, papírové skládací objekty do obálek z let 1983–2012, a jejich souvztažnost ke genezi instalace. Ve foyer galerie jsou naopak k vidění pozoruhodné realizace vytvořené v přírodě – cyklus Lesních koberců pro náhodné houbaře z let 1993–1999.
Velkolepý projekt předvádí Ivana Kafku nejen jako významného propagátora netradičních médií a konceptuálních přístupů, ale také jako aktivního umělce – „krotitele“ vymezeného prostoru i konstruktivního kritika poklesků a masového chování společnosti, který do své tvorby dokáže odvážným způsobem zapojit i humor a ironii.
|