Muzejní počin roku

25. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2012
Jubilejní ročník „Bienále Brno“ si svou novou koncepcí zaštítěnou organizátory – nejvýraznějšími osobnostmi českého designu – drží tradičně inovativní charakter, který z něj činí muzejní počin vepsaný do mapy kulturních událostí střední Evropy. Nabízí koncepčně strukturovaný program výstav z historie i současnosti grafického designu. Tři pilíře tvoří mezinárodní soutěž, která prezentuje současné práce grafiků z mnoha zemí světa a zrušením dřívějšího dělení do kategorií ukazuje to nejzajímavější z oblasti grafického designu; mezinárodní sympozium, které prezentovalo způsoby praxe světových osobností vizuální kultury, a výstava hostujícího kurátora – letos grafického studia Experimental Jetset „Dvě nebo tři věci, co vím o Provo“. Nechyběla ani škála doprovodných výstav.
10/2012
Moravská galerie v Brně
Husova 18, 662 26 Brno
+420 532 169 111
+420 532 169 180
info@moravska-galerie.cz
http://www.moravska-galerie.cz
00094871
MK ČR

Povinné přílohy

25. mezinárodní bienále grafického designu Brno se představuje návštěvníkům Moravské galerie v Brně (MG) jako živý a proměnlivý organismus, který neustále vstřebává ze světa vizuální kultury a grafické komunikace aktuální podněty. Do jubilejního 25. ročníku vstoupilo v inovované koncepci, zaštítěné organizačním výborem v čele s Radimem Peškem, Tomášem Celiznou a Adamem Macháčkem. Od roku 1963 je Bienále Brno právě pro svůj inovativní charakter ve světě grafického designu i v oblasti výtvarného umění pevnou součástí mapy kulturních událostí ve střední Evropě; pravidelně jej navštěvují zejména studenti a mladí profesionálové z ČR i ze zahraničí, úzce či volněji profesně zaměření na design (návštěvnost činí pravidelně kolem 30.000 návštěvníků). Jubilejní 25. Bienále Brno nabízí ve všech výstavních prostorách MG v centru Brna (Uměleckoprůmyslové muzeum, Pražákův palác, Místodržitelský palác) koncepčně bohatě strukturovaný program výstav z historie i současnosti grafického designu, přičemž jeho pilíře tradičně tvoří mezinárodní soutěž, sympozium a výstava hostujícího kurátora. Mezinárodní soutěž prezentuje současné práce grafiků z více než dvaceti zemí světa vytvořené během posledních dvou let a ruší dřívější dělení do výstavních kategorií, neboť chce ukázat to nejzajímavější, co v oblasti grafického designu (plakátu, knihy, tvorby písma, webdesignu, obalového designu a digitálních médií) vzniká. Letošní mezinárodní sympozium, plně kapacitně obsazené zejména studentským publikem, prezentovalo způsoby praxe světových osobností vizuální kultury a umění. Z přednášejících jmenujme studia Lindked by Air (USA), Experimental Jetset (NL), z osobností Kateřinu Šedou, Milana Knížáka (CZ), Andrewa Blauvelta (USA) nebo Zaka Kyese (UK) a autorky vizuální identity letošního bienále Adélu Svobodovou, Terezu Hejmovou a Pauline Kerleroux, jejichž grafika shrnuje příběh příprav a vzniku bienále. Výstava hostujících kurátorů z grafického studia Experimental Jetset seznamuje s idejemi a grafickými prostředky amsterodamského anarchistického hnutí z let 1965–67: Dvě nebo tři věci, co vím o Provo (Brněnská verze), které dodnes příkladem pro situacionistická hnutí, využívající tzv. guerillových forem průniku do veřejného prostoru v zájmu sociálních kampaní (Adbusters aj.). Doprovodné výstavy: Laureátka BB 2008 Kasia Korczak v projektu nazvaném Khhhhhhh se v rámci multikulturní výtvarné skupiny Slavs and Tatars (souběžně jejich tvorbu prezentuje MOMA v New Yorku) pokouší prostřednictvím fonému „kh“ resuscitovat posvátný charakter jazyka, počínaje čtením posvátných textů až po rituál tištěného slova. V rámci cyklu Osobnosti českého grafického designu představujeme výběr z tvorby uměleckých knih a autorských plakátů Květy Pacovské na výstavě AD INFINITUM. Vývoj grafického jazyka českého hudebního plakátu od normalizace po současnost mapuje výstava DAR aneb Husák trávu nekouřil (kurátoři Karel Haloun a Jan Čumlivski). Současné grafické Práce z Kalifornie dokumentují tvorbu studií a výtvarníků ze západního pobřeží Spojených států amerických. Architektonické řešení mezinárodní soutěžní přehlídky je dílem Anny a Jerryho Kozových, kteří vytvořili tvarově působivou a zároveň funkční a variabilní dřevostavbu s policemi, stěnami a odpočinkovými zónami, která je jednak finančně nenáročná a zároveň stoprocentně ekologicky recyklovatelná, neboť využívá surový materiál určený k výrobě nábytku, který zapůjčila ze svých skladů firma TON a po skončení bienále bude zase vrácen. Instalace skýtá návštěvníkům pohodlí při studiu knižních a dalších tištěných exponátů, jimiž mohou svobodně listovat, instalace plakátů bez použití krycích skel umožňuje přímý vizuální kontakt diváka, který může kromě výtvarných záměrů zkoumat nové technologie tisku a kombinace tvůrčích tiskařských technik. V klidové zóně expozice běží na monitorech videoprezentace přednášek ze sympozia, návštěvníci mají zdarma k dispozici bienálové noviny s rozhovory a hosty a hlavními aktéry akce. Také doprovodný program Bienále Brno je tradičně bohatý a návštěvnicky oblíbený: Největší zájem poutá tzv. Bienálová noc s komentovanými prohlídkami výstav (3000 návštěvníků během jediného večera), besedy s grafiky i teoretiky, přednášky a výklady na výstavách, výtvarné dílny pro cílové skupiny všech věkových kategorií, letní výtvarný kurz, koncerty a další akce. Specialitou je výstava mapující padesátiletou historii Bienále Brno, která pod názvem Bienále v kufru začala svoji pouť světem v Českém centru v Praze (5.–28. 9.) pod záštitou Českých center.

Marek Pokorný
+420 532 169 131
info@moravska-galerie.cz

Nepovinné přílohy

Marek Pokorný, Radim Peško, Adam Macháček, Tomáš Celizna a další spolupracovníci


Fotogalerie

nahoru