| Výstava pořádaná Západočeskou galerií v Plzni ve výstavní síni Masné krámy se věnuje aktuálnímu a dosud nezpracovanému tématu: vlivům původních kultur subsaharské Afriky, Oceánie a Ameriky na české výtvarné umění v letech 1850–1950. Tyto vztahy jsou obecně označovány termínem primitivismus. Expozice se soustředí nejen na konkrétní díla, spojená s africkým, oceánským a indiánským uměním, ale rovněž na obecnější pohled na cizokrajné kultury. Ten obsahoval řadu klišé, bezprostředně souvisejících s kolonialismem. Primitivismus není pouhou estetickou kategorií, ale i promluvou o politických, sociálních a morálních aspektech mimoevropských a zpětně i evropských kultur.
Autor výstavy díky využití současných teoretických přístupů kriticky a nově interpretuje řadu fenoménů. Úvodní část instalace obsahuje starší alegorie Ameriky a Afriky z 16.–18. století a ukazuje jejich vizuální stereotypy, které se přenášely i do pozdějších děl. Následuje tématika spojená se známými českými cestovateli 19. století: Emilem Holubem, Enriquem Stankem Vrázem, Albertem Vojtěchem Fričem ad. Výstava neopomíjí ani sledování vlivné ideje tzv. ušlechtilého divocha a jejích konkrétních projevů ve výtvarných dílech Mikoláše Alše, Alfonse Muchy a Františka Kupky.
Počáteční projevy primitivismu v českém modernismu zpřítomňují sochy Bohumila Kafky, inspirované peruánskými mumiemi v pařížském Etnografickém muzeu Trocadero, a ohlasy díla Paula Gauguina u českých malířů Jana Preislera, Jana Zrzavého, Otakara Nejedlého a Otakara Kubína. Samostatný oddíl je věnován vlivům umění subsaharské Afriky, Oceánie a Ameriky na český kubismus, a to zvláště na obrazy Josefa Čapka, autora knihy Umění přírodních národů. Roli primitivismu a exotických kultur výstava sleduje rovněž v avantgardních programech poetismu a surrealismu (Karel Teige, Jindřich Štyrský, Toyen ad.), v sérii obrazů Bílých černochů od Františka Tichého a ve fotografiích jeho přítele Josefa Sudka. Prostřednictvím zařazení soch Františka Vladimíra Foita expozice zasahuje i do oblasti antropologie.
Výstava přibližuje také obsah a vznik dvou nejvýznamnějších sbírek mimoevropského „primitivního“ umění, které shromáždili čeští výtvarní umělci: kolekcí Adolfa Hoffmeistera a Emila Filly. Závěrečný oddíl přehlídky ukazuje projevy primitivismu ve 40. letech 20. století u Aléna Diviše, Václava Zykmunda, Františka Hudečka, Jana Křížka a dalších tvůrců.
|