29.4.2017

Mezinárodní konference Vzdělávací obsah v muzejní edukaci

23. - 24. dubna 2014 v Olomouci // Mezinárodní seminář zaměřen na řešení problému didaktického uchopení vzdělávacího obsahu v muzejní edukaci a dalších souvisejících problémů muzejní a galerijní pedagogiky.

 Mezinárodní konference Vzdělávací obsah v muzejní edukaci

23. - 24. dubna 2014 v Olomouc
 
Více informací naleznete zde: http://kvv.upol.cz/index.php?seo_url=projekty-vizualni-komunikace-konference-obsah-v-muzejni-edukaci
 
 
Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

Vzdělávací obsah v muzejní edukaci
23 – 24 Duben 2014


 
Umělecké centrum UP, Univerzitní 3-5, Olomouc, Česká republika
Jednací jazyky: anglický, český, slovenský (tlumočení do/z aj zajištěno)

Konference se koná pod záštitou doc. Ing. Čestmíra Serafína, Dr., děkana Pedagogické fakulty UP 

Mezinárodní seminář je zaměřen na řešení problému didaktického uchopení vzdělávacího obsahu v muzejní edukaci a dalších souvisejících problémů muzejní a galerijní pedagogiky. Zajímá nás, jaké obory lidské kultury se didakticky transformují do muzejní edukace a jakými způsoby se proces didaktické transformace v praxi realizuje. V pedagogice se tento problém označuje za problém didaktického zprostředkování učiva, lze jej však označit také za didaktické zjednodušení, redukci či rekonstrukci. V každém případě jde o klíčovou dovednost muzejního pedagoga, na níž závisí kvalita vzdělávacích programů muzea. Didaktické zprostředkování vzdělávacích obsahů je v muzeu ovlivněno nejen typem sbírkového fondu a podobou expozic, ale také zkušenostmi muzejních pedagogů a strategiemi, které v edukaci uplatňují, dále specifiky různých návštěvnických skupin a případnou návazností muzejní edukace na školní kurikulum.
 
____________________________________________________________________________________________
 
 

Konferenční sdílení mezinárodní zkušenosti muzejněpedagogických praktiků… jako výzva
Do muzeí přicházíme za poznáním i potěšením. Procházíme je sami nebo s průvodci, do jejichž role v poslední době stále častěji vstupují muzejní pedagogové. Zprostředkovávají nám znalosti 
a zkušenosti vyplývající z bezprostředního styku se sbírkovými předměty. Historické klenoty 
muzejních fondů dokážou mnohé z nás doslova vtáhnout do dějů dob dávno minulých, zvlášť pokud se pro vyprávění příběhů využívá dramatických prostředků. Obor muzejní pedagogika se 
u nás rozvíjí teprve od devadesátých let minulého století, a proto je stále co studovat a zabývat se vylepšováním edukačních výstupů. Ve dnech 23. a 24. dubna 2014 se profesionálové tohoto oboru sešli na mezinárodní konferenci pořádané Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci pod názvem Vzdělávací obsah v muzejní edukaci, kterou zaštítil doc. Ing. Čestmír Serafín, Dr., děkan PdF UP .
Uspořádané pracovní setkání se stalo výzvou pro teoretiky i praktiky, kteří si mohli nejen poslechnout zajímavé příspěvky jak českých, tak i zahraničních hostů, ale také se zapojit do případných odborných debat. Pozvání přijali vynikající praktici výtvarné výchovy a muzejní edukace Matjaž Duh ze Slovinského Mariboru a Karin Rottmann s Museumsdienst v Kolíně nad Rýnem z Německa. Na konferenci přijel s příspěvkem mj. i předseda evropské sekce INSEA Marjan Prevodnik nebo Philip Stephenson z University v Cambridge. Jeden z hlavních hostů, Marta Ornelas z Univerzity v Barceloně, na plénu široce poreferovala o výsledcích evropského projektu, který se zabýval často v evropském prostředí diskutovaným vztahem muzeí a škol. Své poznatky o rozvoji oborové teorie i praxe předneslo také několik účastníků ze Slovenska. Zpětně můžeme konstatovat, že se setkání na půdě olomoucké univerzity zúčastnilo více než stovka muzejních pedagogů i akademiků zabývajících se tématem muzejní pedagogiky 
a zprostředkování kulturního dědictví.
Vzdělávání v muzeích sice není v českém prostředí novinkou, ale rozhodně považujeme za nové způsoby, které se u nás v posledních letech prosazují - aktivizační metody, metody výtvarné 
a dramatické výchovy aj. A nově se také formuje vztah k návštěvníkům, který se dříve poněkud opomíjel. Snad právě z těchto důvodů zaznívaly ve zdech Uměleckého centra UP po oba dny příspěvky na nejrůznější témata. Jejich pestrý obsah směřoval k reflexi pedagogických přístupů realizovaných při poznávání věcí z dob minulých. Z prezentací jednotlivých přednášejících vyplýval viditelný rozdíl mezi slovní výukou pojmů ve škole a předvedenými obrazy 
z autentického setkávání návštěvníků muzeí s předměty, které jsou nositeli lidské paměti. Mezinárodní diskuse o odborné práci muzejních pedagogů vyústila do společného hledání cest ke zvyšování kvality vzdělávání a výchovy v evropských muzeích.
Pracovní jednání v několika paralelních sekcích, včetně prezentací posterů, bylo navíc posíleno živými praktickými ukázkami z edukačních programů Muzea Komenského v Přerově. Účastníci workshopu s tématem Muzejně-edukační situace nás víc než zajímá, který byl lektorován 
Mgr. Kateřinou Tomeškovou za supervize doc. PaedDr. Jana Slavíka, CSc, potvrdili svým aktivním přístupem profesní snahu o lepší porozumění vlastnímu pedagogickému jednání. Zpětné nahlížení na realizované procesy přibližování muzejních obsahů ukrytých ve věcech dalo nahlédnout do aktuálního stavu uplatňování nové kultury vyučování a učení v muzeích. Prezentované podoby pedagogických situací, které přiváděly reflektující praktiky k hlubšímu zamyšlení a ke snaze uchopit metodický nástroj, zároveň korespondovaly se všeobecným zájmem široké odborné i laické veřejnosti o vyšší úroveň vzdělávání a výchovy dnešní mladé generace.

Předvedené příklady z praxe vhodně doplnily informace z akademického prostředí, mezi nimiž nechybělo i bližší seznámení se současnou realitou vzdělávání muzejních pedagogů na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde byl nově akreditován studijní obor muzejní pedagogika. Dva dny plné odborných debat přinesly cenné podněty a inspiraci muzejněpedagogickým profesionálům, ale také studentům, kteří brzy budou sami připravovat vzdělávací aktivity v českých muzeích. S oběma jmenovanými skupinami účastníků snad můžeme na závěr tohoto krátkého ohlédnutí poděkovat všem organizátorům olomoucké konference. Společně s nimi také věříme, že čtenáře článku z řad odborných pracovníků muzeí potěší námi přinesená fakta o naplňování snah o kultivaci profese, pro jejíž zástupce je zprostředkování edukačního potenciálu muzejních sbírek nejen každodenním chlebem, ale také jednou z vhodných cest posilujících význam muzeí v současné společnosti.
Text: Mgr. Kateřina Tomešková, foto: Mgr. Jiří Sosna
 
____________________________________________________________________________________________
 Informace z médií 
www.tvprerov.cz/index.php/udalosti/rok-2014/duben/youtubegallery
 
____________________________________________________________________________________________
 
Fotogalerie
 
 

Zpět

NOVINKY A AKTUALITY

3. 6. 2024 // Muzeum Hlučínska

25. 3. 2024 // Památník ticha, Praha

Program konference Aktuální trendy v muzejní edukaci a prezentaci VII.

//1. - 3. 10. 2023 // Regionální muzeum Mělník

20. 3. 2022 // Muzeum města Prahy

17. 10. 2022 // Muzeum města Prahy

// 3. - 4. 10. 2022 // Moravské zemské muzeum v Brně

//21. 3. 2022, Muzeum města Prahy//

20. 9. 2021// Muzeum hlavního města Prahy // Setkání pracovní skupiny pro spolupráci mezi muzeem a školou Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku

1. - 2. listopadu 2021 // Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích // Konference Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku AMG na téma Muzea a restart vnitřní motivace k učení a poznávání

22. 3. 2021 // virtuálně //

12.–13. 10. 2020 // Vila Löw-Beer v Brně // Konference Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku AMG na téma Oborové didaktiky v muzeu

21. 9. 2020 // Muzeum hlavního města Prahy // Setkání pracovní skupiny pro spolupráci mezi muzeem a školou Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku Asociace muzeí a galerií čr, z. s.

23. 9. 2019 // Muzeum hlavního města Prahy // Setkání pracovní skupiny pro spolupráci mezi muzeem a školou Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku Asociace muzeí a galerií čr, z. s.

3. - 4. 6. 2019 // Západočeské muzeum v Plzni // Konference Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku AMG na téma Neobyčejné možnosti neformálního vzdělávání

18. 3. 2019, Praha // Setkání pracovní skupiny pro spolupráci mezi muzeem a školou Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku Asociace muzeí a galerií čr, z. s.

21. – 22. květen 2018 // v Zámeckém areálu Ctěnice Praha // na téma Vliv digitálních technologií na dětského návštěvníka a mezioborové přesahy muzejní pedagogiky

10.–14. října 2017, Plzeň – Písek – Praha // Na téma Budoucnost v rukách dětí / Neformální vzdělávání jako nástroj sociální změny

25. 9. 2017, Praha // Setkání pracovní skupiny pro spolupráci mezi muzeem a školou Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku Asociace muzeí a galerií čr, z. s.

20. - 21. 6. 201; Masarykovo muzeum v Hodoníně p.o., Sál Evropa, Hodonín // Další tradiční muzeologický seminář, v pořadí již patnáctý, se uskuteční v sálu Evropa Masarykova muzea v Hodoníně a zaměří se na téma profesionalizace budoucích i současných muzejních pracovníků. Organizátory semináře jsou vedle muzea i Asociace muzeí a galerií České republiky a Ústav archeologie, oddělení muzeologie FF MU Brno.

4. a 5. května 2017, Slezské zemské muzeum Opava // Téma: Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci

27. a 28. června 2016, Přerov // Téma kolokvia: Jak pracuje tým. Prezentační a edukační aktivity muzeí jako důvod spolupráce napříč muzeujními profesemi.

10. – 11. 5. 2016, Praha // Konference v rámci projektu 200 let muzejnictví

8. – 9. 2. 2016 Litomyšl // Muzeum a škola – místa edukačně podnětného setkávání Aplikace metod zážitkové pedagogiky do školního vzdělávání

24. - 26. září 2015 Telč // Mezinárodní konference NPÚ Telč

4. - 6. října 2015 Plzeň // Kolokvium Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku AMG ČR s názvem Různé cesty, stejné cíle - Vhodné strategie a účinné metody zpřístupnění muzejního a galerijního obsahu

7. září 2015 Hradec Králové // Seminář V PRVNI LINII (potřetí) - Komunikace se zákazníkem aneb co může ovlivnit každý z nás

25. - 26. června 2015 v Hodoníně // Potenciál muzejních pracovníků nepedagogické profilace směrem k muzejnímu publiku v Masarykově muzeu v Hodoníně .

15. června 2015 Muzeum Vysočiny Jihlava // Druhé profesní kolokvium Komise pro práci s veřejností a muzejní pedagogiku V PRVNÍ LINII (Po druhé) - Spolu a společně

nahoru