| Na rozdíl od sbírkových publikací, kde kurátor formuluje stavbu bez užší součinnosti s lektorským oddělením instituce, je publikace k nové stálé expozici GASK koncipována tak, aby lektoři mohli maximálně čerpat z edukačního potenciálu, který je její nedílnou součástí. Obecně pochopitelné tematické okruhy totiž představují pro široké, i „nečeské“ publikum lidsky vstřícnější prostředí, bez tradičních nároků historicky postavených expozic. Pokud chce stálá expozice být komunikačním nástrojem mezi institucí a veřejností, právě její schopnost (a schopnost všech souvisejících materiálů) myšlenkově podněcovat „nezasvěceného“ diváka je stále důležitějším důvodem její existence.
Publikace k nové stálé expozici GASK (na rozdíl od předchozí sbírkové knihy „1, 2, 3“, vydané v roce 2010) nevychází z velikého počtu reprodukovaných děl, ani ze snahy o vyčerpávající průřez českého umění dvacátého století. V seskupení reprezentativních (originálních, výmluvných) sbírkových předmětů do vzájemných konfrontací podle okruhů (stavů mysli), publikace naopak podporuje možnost lépe vnímat umělecké dílo v tom, co přesahuje historický rámec jeho vzniku: jako projev lidskosti v celé své intelektuální a emocionální šíři. |