Muzejní počin roku

Inovace učebních pomůcek zaměřených na interakci člověka a přírody
Představujeme realizaci dvou projektů, které autenticky interpretují témata interakce přírody a lidské společnosti a slouží ke kvalitativnímu zlepšení služeb poskytovaných veřejnosti. Projekty vychází z dlouhodobé profilace muzea na environmentální výchovu a udržitelný rozvoj. Na projektech spolupracovali muzejní lektoři i kurátoři, čerpali z muzejních sbírek i z odborné literatury. Vytvořené učební pomůcky respektují specifika cílových skupin. Učební pomůcky zahrnují počítačové hry, výukové animace, karetní a stolní hry, pracovní a metodické listy, výukovou techniku a další nástroje, které jsou využívány při výstavách, workshopech, edukačních programech a dalších akcích. První projekt je zaměřen na smyslové vnímání přírody a lidské společnosti prostřednictvím barev, druhý tento koncept rozvíjí a interpretuje pestrost krajiny, její vývoj a vztahy s lidskou společností na konkrétním příkladu valašské krajiny.
52/2015
Muzeum regionu Valašsko, p. o.
Horní náměstí 2, 755 01 Vsetín
+420 571 411 690
vitasek@muzeumvalassko.cz
http://muzeumvalassko.cz/
00098574
Zlínský kraj

Povinné přílohy

Muzeum regionu Valašsko, p. o. se dlouhodobě zaměřuje na environmentální vzdělávání a udržitelný rozvoj (Profilace muzea, Oblast 2). Cílem je uchopit popularizaci těchto témat komplexně a postavit ji na odborném základě vycházejícím z dlouhodobé výzkumné činnosti muzea. V roce 2015 byly realizovány dva projekty na pořízení učebních pomůcek, které z této teze vycházejí a slouží k zefektivnění a inovaci výuky v muzejním prostředí. Na projektech spolupracovali muzejní lektoři a kurátoři, čerpali z muzejních sbírek a z odborné literatury. První projekt je zaměřen na smyslové a estetické vnímání přírody a lidské společnosti prostřednictvím barev, druhý tento koncept rozvíjí a interpretuje pestrost krajiny, její vývoj a vztahy s lidskou společností na konkrétním příkladu valašské krajiny. Pořízené učební pomůcky jsou založeny na metodách pedagogického konstruktivismu a interdisciplinarity. Zároveň jsou do vzdělávacího obsahu zařazeny znalosti a postoje, které jsou pro formování zodpovědného a uvědomělého občana nezbytné. Učební pomůcky jsou určeny pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ, ale mají širší možnosti využití. Učební pomůcky byly a budou prezentovány na konferencích a zkušenosti s jejich používáním budou publikovány v odborné literatuře. Realizace projektů povede také ke sdílení získaných zkušeností s pedagogy díky akreditovaným školením DVPP pro učitele základních škol pod záštitou MŠMT ČR. Učební pomůcky zahrnují počítačové hry, výukové animace, karetní a stolní hry, pracovní a metodické listy, výukovou techniku a další nástroje, které jsou využívány při výstavách, workshopech, edukačních programech tj. při speciálních programech k výstavám a expozicím a při dalších akcích. a) Projekt „Barevný svět“ Projekt prezentuje téma barev očima fyzika, archeologa, psychologa, ekologa i umělce a každý jednotlivý pohled dotváří část barevné mozaiky. Projekt byl dotován z programu MK ČR pro rok 2015. Náklady na projekt byly 80 150,- Kč, z toho spoluúčast žadatele byla 24 045,- Kč. V rámci projektu byl pořízen soubor výukových animací s názvem „Barevný svět“ rozdělených do šesti výukových celků: Jak vznikají barvy, Barvy a rostliny, Barvy a zvířata, Mícháme barvy, Využíváme barvy a Vnímáme barvy. Výukové animace jsou pro potřeby hodnocení soutěže dostupné z barevnysvet.ursus.cz. Mezi další pořízené materiály patří soubor barev, kreslících potřeb, ingrediencí pro tradiční barvení látek a sad pro fyzikální míchání světla. Bylo také vytvořeno 500 sad Pracovních listů a 50 sad Metodických listů, které přikládáme v příloze. b) Projekt „Pořízení vybavení a výukových pomůcek určených k interpretaci vztahu člověka a krajiny na Valašsku“ Cílem projektu bylo pořízení souboru učebních pomůcek a dalšího interaktivního vybavení, které bude sloužit k interpretaci vývoje valašské krajiny a činnosti člověka v ní. Projekt byl dotován z prostředků Státního fondu životního prostředí. Celkové náklady na projekt byly 544 200,- Kč, z toho spoluúčast žadatele byla 81 630,- Kč. V rámci projektu byly vytvořeny 2 počítačové hry. PC hra „Proměny krajiny“ se zaměřuje na vývoj valašské krajiny v průběhu historie. Uživatel při hře prochází časovými epochami a objevuje skrytá tajemství prostřednictvím otázek s vazbou na Valašsko současnosti. Na základě správnosti uživatelových rozhodnutí je pak v závěru hry zobrazena potenciální krajina budoucnosti. PC hra „Po nás potopa“ se zabývá vlivem lidské činnosti v krajině na příkladu povodní. Uživatel má za úkol ochránit město v údolí před povodněmi pomocí investic do protipovodňových opatření. Princip her vychází z konceptu tahových strategií, uspořádání a morfologie krajiny je inspirována reálnou krajinou Rožnovské brázdy. Ve hrách se nezapomíná ani na evaluaci a možnosti dalšího rozšíření. Evaluační systém umožní vyhodnotit výukový efekt her a postoje uživatelů. Současně se počítá s tvorbou nových herních variant. Hry jsou veřejně k dispozici na webových stránkách muzeumnasbavi.cz. Dále byly vytvořeny unikátní dřevěné elektromechanické kiosky pro individuální i skupinové vzdělávání „Ukaž, co víš“. O využití této pomůcky pojednává přiložené video. „Valašské poklady“ jsou souborem 3 různých stolních her. Tyto pomůcky lze používat pro několik typů herních aktivit popsaných v metodické publikaci. Bylo také vytvořeno 700 sad Pracovních listů a 100 sad Metodických listů, které přikládáme v příloze. V rámci projektu byly také pořízeny interaktivní tabule a další výpočetní technika.

Jan Husák
+420 606 535 262
husak@muzeumvalassko.cz

Nepovinné přílohy

Za muzeum byl hlavním koordinátorem projektů Mgr. Jan Husák, dále spolupracovali: Mgr. Jan Anlauf, Petr Stolařík, RNDr. Lukáš Spitzer, PhD., Ing. Tomáš Vitásek, Ing. Jiří Trezner, Mgr. Samuel Španihel, Mgr. Kamila Valoušková, Mgr. Olga Mehešová, PhDr. Jaroslava Ševčíková, Mgr. Pavel Mašláň a další.


Fotogalerie

nahoru