| K tomu, aby vznikl ve Strání Festival masopustních tradic (jiným jeho dobrým pojmenováním by mohla být slavnost fašanku), se muselo potkat několik věcí: hrdost, obětaví lidé, materiální a odborné zázemí.
Že se odborným garantem festivalu a tvůrcem jeho programové koncepce stalo Muzeum Jana Amose Komenského v Uherském Brodě, byla i nebyla náhoda. Náhoda to nebyla proto, že tato instituce dokumentuje paměť regionu už dlouho. Náhoda to byla proto, že se v důležitou dobu v muzeu nacházeli lidé naladění na rytmus tance Pod šable, kteří mu chtěli sloužit. Mimochodem o zdejší mečový tanec Pod šable projevil velký zájem i Leoš Janáček, na film jej poprvé ve dvacátých letech 20. století zachytil František Pospíšil, což je vlastně jeden z nejstarších filmových záznamů lidové kultury v našich poměrech.
Myšlenka – naroubovat na domácí podnož tance Pod šable i vystoupení přespolních souborů (preferuje se masopustní tematika včetně mečových tanců a to jak z českých tak zahraničních regionů) a akci proložit i doprovodnými odbornými aktivitami (přednáškami, filmotékou apod.) a probudit tak u místních větší zájem o své tradice a tanec Pod šable obzvlášť a skomírající tradici nádherného pokladu lidové kultury oživit, se zrodila v roce 1986. Dnes můžeme konstatovat, že se ji podařilo bezezbytku naplnit. Svědčí o tom skutečnost, že zatímco před založením festivalu v roce 1987 předvádění mečového tance hynulo na úbytě, ve vesnici bylo lze stěží spatřit jednu skupinu tanečníků, v některých letech se tanec dokonce ani netancoval, v důsledku nepřetržité dramaturgické a režijní práce Muzea Jana Amose Komenského v Uherském Brodě spolupracujícím s kulturními složkami obce Strání došlo k tomu, že ve Strání po masopustních obchůzkách dnes chodí i kolem patnácti skupin.
A navíc v současné době se pětadvacetiletý festival (první ročník se uskutečnil roku 1987) může pyšnit jak bohatou programovou strukturou, ke které přispělo již téměř sedmdesát přespolních souborů, tak i precizní fotografickou a filmovou dokumentací uloženou v muzeu. Vedle toho pracovníci muzea se podíleli i na řadě filmů profesionálních institucí dokumentující tento jedinečný kulturní fenomén. A v tom je skryta, vedle prvotní invence a další práce koncepční, organizační, výtvarné, propagační a popularizační, i nemalá hodnota materiální.
Hlavně se ovšem podařilo zachránit jedinečný fenomén nehmotného kulturního dědictví – tanec Pod šable.
Součástí počinu je i vydání jubilejní publikace Festival masopustních tradic (25 let) s vloženým DVD (filmový záznam všech jednotlivých ročníků), které spolu dokumentují obsah jednotlivých ročníků, společenskou atmosféru masopustu a přinášejí i porovnání místních, moravských, českých i zahraničních masopustních tradic s obzvláštním zřetelem na tance mečové, vztahující se rovněž k masopustu.
|